- Administratie en boekhouding
- Financieel
- Fiscaal
- ICT
- Starten
- Starterschecklist
- Alle rechtsvormen op een rijtje
- Rechtsvormen - vervolg
- Rechtsvormen: stichting en vereniging
- Eenmanszaak de juiste keuze?
- 9 vragen voor beginnende zzp’ers
- Hoe schrijf je een sterk ondernemingsplan?
- Hoe kom je rond als startende ondernemer?
- Huisvestiging van een starter. Wat is er mogelijk?
- In 10 stappen een webshop starten
- Is het beginnen van een webshop een goed idee?
- Bedrijfsnaam verzinnen
- Inschrijven bij de KvK
- Samenwerken als zzp’er, goed idee?
- Valkuilen voor de startende ondernemer
- Kopen of huren van bedrijfsruimte?
- Auto zakelijk of privé?
- Auto zakelijk of privé 2: auto op de zaak
- Auto zakelijk of privé 3: aanschaf auto
- Auto leasen als startende ondernemer
- KvK nummer
- Juridisch
- Marketing en Acquisitie
- Verzekeringen
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.
Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.
De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.
Wat moet je regelen als startende zzp’er? - Starterschecklist
Als je een bedrijf start moet je van alles regelen. Maar waar moet je beginnen als startende zzp’er? Daarom hebben we nu de Starterschecklist opgesteld.
Je vindt de hele checklist als afbeelding onderaan de tekst.
1. Ondernemingsplan
Je hebt het idee voor je bedrijf in je hoofd. Je weet wat je gaat doen en misschien ook wel hoe. Maar hoe ga je het regelen? Schrijf daarom een ondernemingsplan. Uitgebreid of op één A4-tje, dat is aan jou.
Wil je meer weten over hoe je een ondernemingsplan schrijft? Lees de drie artikelen:
- Ik ga een ondernemingsplan schrijven
- Ondernemingsplan (2): Doel en strategie
- Ondernemingsplan (3): Financiën
2. Bedrijfsnaam
Misschien heb je al een bedrijfsnaam bedacht, anders is dit hét moment om hier over na te denken. Er gelden wel wat regels. Zo mag je geen leestekens zoals (), ? of * gebruiken, of de merknaam van een ander bedrijf gebruiken.
Lees alles over het bedenken van een bedrijfsnaam in het blog van Esther: Een bedrijfsnaam bedenken in 4 stappen.
3. Rechtsvorm
Als je je bedrijfsnaam hebt moet je nadenken wat voor soort bedrijf je gaat beginnen. Zzp’ers beginnen vaak een eenmanszaak, maar ook bijvoorbeeld een besloten vennootschap (bv) of vof is mogelijk. Voor meer informatie lees je Alle rechtsvormen op een rijtje.
4. Vergunningen en papieren nodig?
Nu je je rechtsvorm hebt gekozen moet je gaan kijken wat je nog meer nodig hebt. Zijn er bepaalde papieren of vergunningen nodig voordat je begint.
Je kunt niet zomaar ieder bedrijf beginnen. Je mag bijvoorbeeld geen registeraccountant worden zonder het juiste diploma. En als je in de horeca wil beginnen moet je vaak van tevoren een aantal vergunningen hebben geregeld, zoals een drank- of exploitatievergunning. Kijk daarom goed of jij niet bepaalde vergunningen of papieren moet hebben voordat je mag starten.
Bestemmingsplan
Kijk ook of jouw plannen passen binnen het bestemmingsplan van de gemeente waar jij je bedrijf vestigt. Heb je een bedrijfspand, dan moet je ook rekening houden met bepaalde regels.
5. Verzekeringen
Voordat je start is het belangrijk dat je kijkt welke verzekeringen je gaat afsluiten. Een aansprakelijkheidsverzekering is geen overbodige luxe. Maar ook bijvoorbeeld rechtsbijstand- of een voorraadverzekering kan voor jou handig zijn. Daarnaast is het slim om te kijken of je een arbeidsongeschiktheidsverzekering wilt of niet.
6. Inschrijven Kamer van Koophandel
Je hebt nu wel zo’n beetje de belangrijkste zaken geregeld. Maak dan een afspraak bij de Kamer van Koophandel om je in te schrijven.
7. Administratie opzetten
Als ondernemer, dus ook als starter, ben je verplicht om een administratie bij te houden. Je moet immers aangifte doen voor de btw en inkomstenbelasting. Als je slim bent kijk je nu op welke manier jij wilt boekhouden. Doe je alles in Excel, geef je alles aan een boekhouder, of ga je zelf aan de slag?
Met een online boekhoudprogramma kom je vaak al een heel eind, lees daarom: 6 tips bij de keuze van het beste boekhoudprogramma.
8. Algemene voorwaarden
Vergeet niet om algemene voorwaarden op te stellen. Zo weten je opdrachtgevers of klanten waar ze aan toe zijn als ze je inhuren. Maar ook voor bijvoorbeeld een webshop heb je algemene voorwaarden nodig.
9. Marketing opzetten
Nu je bedrijf zo goed als rond is, is het belangrijk om na te denken over hoe je je bedrijf in de markt gaat zetten. Hoe komen klanten bij je uit? Er zijn verschillende manier om potentiële klanten te bereiken. Maak daarom een marketingstappenplan.
10. Groei!
Zo, je bent klaar. En dan nu: aan de slag. Maar bedenk voordat je start (en ook nadat je gestart bent) wat je gaat doen bij de groei van je bedrijf. Kun je bijvoorbeeld groeien op de plek waar je nu zit? Het zou niet fijn zijn als je al op korte termijn uit je jasje groeit, omdat jij te bescheiden bent geweest. Misschien groei je wel zo hard dat je op een gegeven moment personeel moet gaan aannemen.
En verder?
Zorg dat je, nadat je gestart bent, af en toe blijft even afstand neemt van je bedrijf. Bedenk waar je in de toekomst met je bedrijf heen wil. Blijf bezig met nieuwe klanten zoeken.
Ga je verdiepen in je pensioen. Dit hoef je niet per se te regelen voordat je gaat starten met je bedrijf. Maar begin hier wel op tijd mee. Je wilt niet 50 zijn en erachter komen dat je 20 jaar geleden je pensioen had moeten regelen.