Je bent bezig met het opstarten van je eigen bedrijf. Je weet wat je gaat verkopen en waar je voor staat, maar hoe gaat je onderneming heten? Een bedrijfsnaam bedenken is lastig, maar met deze 4 stappen gaat het lukken!
Stap 1: Ken je eigen bedrijf
De eerste en misschien wel belangrijkste stap bij het bedenken van een bedrijfsnaam: beschrijf je bedrijf. Wat ga je verkopen? Waar sta je voor? Ga je een product of dienst aanbieden? Doe je dit online of offline? Ga je bijvoorbeeld een webshop starten? Kortom: beschrijf de identiteit van je bedrijf. Probeer deze omschrijving zo kort mogelijk te maken, zodat je deze kan vatten in een pakkende bedrijfsnaam. Bedenk hier ook of jouw bedrijf alleen nationaal of ook internationaal gaat opereren. Dat kan bepalend zijn voor je bedrijfsnaam. Hou er bijvoorbeeld rekening mee dat je bedrijfsnaam goed in een andere taal (zoals Engels) uit te spreken is, als je een internationaal bedrijf wilt beginnen.
Denk ook aan de toekomst
Een belangrijke stap die hoort bij het bepalen van de identiteit van je bedrijf. Waar zie jij jezelf en je bedrijf over vijf jaar? Of over tien jaar? Ga je uitbreiden naar andere landen? Misschien wil je nieuwe branches en doelgroepen aanspreken in de toekomst. Hou bij het bedenken van een bedrijfsnaam rekening met de toekomst. Kies een bedrijfsnaam die tijdloos is.
Stap 2: Ken de doelgroep van je bedrijf
Ga je een bedrijfsnaam bedenken? Denk dan niet alleen aan je eigen identiteit, maar ook aan die van je doelgroep. De naam van je bedrijf moet namelijk niet alleen jou, maar zeker ook je (toekomstige) klanten aanspreken. Beschrijf de verschillende doelgroepen die je gaat aanspreken. Hoe oud zijn ze? Zijn het studenten, ondernemers, huismoeders of fiscalisten? Bedrijfsnamen die perfect passen bij een kledingwinkel zijn vaak ongeschikt voor bijvoorbeeld een adviesbureau of advocatenkantoor.
Stap 3: Brainstorm!
Als je de identiteit van je bedrijf en je doelgroep hebt bepaald, is het tijd voor de brainstorm. Schrijf alle woorden op die in je opkomen wanneer je denkt aan jouw onderneming. Zoek ook synoniemen en eventuele vertalingen van woorden wanneer je bijvoorbeeld ook internationaal zaken wilt gaan doen. Vraag ook vrienden, familie en collega’s om input. Maak een lijst of een wordcloud en kijk welke woorden je aanspreken en welke aansluiten bij de identiteit van je bedrijf. Bedenk of je wilt dat de bedrijfsnaam jouw voor- en/of achternaam bevat en of je gebruik wilt maken van afkortingen of niet. Maak een top 10 van de beste bedrijfsnamen en ga hiermee naar de volgende stap.
Stap 4: Checklist bedrijfsnaam bedenken
Wanneer je een aantal mogelijke bedrijfsnamen hebt bedacht, moet je een keuze maken. Hierbij kan je gebruikmaken van de ‘Checklist bedrijfsnaam bedenken’:
1. Check de beschikbaarheid
Voordat je definitief een keuze maakt voor je bedrijfsnaam is het verstandig om te checken of deze nog beschikbaar is. Dit kan je doen bij de Kamer van Koophandel. Wanneer je bedrijfsnaam al bezet is, wil dat overigens niet zeggen dat je deze helemaal niet meer kan kiezen.
2. Kies een onderscheidende bedrijfsnaam
Zorg dat je bedrijfsnaam origineel is en onderscheidend. Alleen een omschrijving van je bedrijf zoals Restaurant, Kinderopvang of Hotel is niet voldoende. Probeer dus iets origineels en unieks te verzinnen.
3. Voorkom misleiding
Je bedrijfsnaam mag potentiële klanten niet misleiden. Doe je niet groter voor dan je bent en lift ook niet mee op het succes van een ander. Een bedrijfsnaam als Goedkope Samsung Telefoons is niet toegestaan, omdat je dan misbruik maakt van het succes van een ander. Ben je een eenmanszaak? Noem jezelf dan niet Janssen en Partners. En je fietsenzaak Restaurant Jansen noemen mag dus ook niet.
4. Kies een duidelijke bedrijfsnaam
Een bedrijfsnaam moet mensen een idee geven van jouw werkzaamheden. Probeer een bedrijfsnaam te kiezen die duidelijk maakt welk product of welke dienst je aanbiedt. Dit is niet altijd noodzakelijk, maar hou hier wel rekening mee als je een bedrijfsnaam bedenkt.
5. Ga voor eenvoud
Een lange, ingewikkelde bedrijfsnaam is meestal niet handig. Kies een bedrijfsnaam die mensen makkelijk kunnen onthouden. Een bedrijfsnaam die je bij elke gelegenheid moet spellen, is niet handig.
Bedrijfsnaam bedacht? Ga aan de slag!
Voldoet jouw bedrijfsnaam aan alle bovengenoemde eisen? Is de naam beschikbaar en past deze bij jouw bedrijf, doelstellingen en doelgroep? Schrijf je dan in bij de Kamer van Koophandel en ga aan de slag!