Misschien wel het belangrijkste als zzp’er: klanten vinden! Nieuwe klanten zoeken moet, zeker in het begin, een dagelijkse bezigheid zijn. Maar hoe vind je die klanten? Je leest het hier!
Begin bij jezelf
Misschien heb je deze al ooit eerder gehoord, maar ik vind het een mooie tip: Begin in je eigen kennissenkring. Iemand die je kent is eerder geneigd jou een opdracht te gunnen. Bovendien kun je deze eerste opdracht gebruiken als opstapje. Voor jezelf, maar ook voor die klant. Je moet ergens beginnen. Misschien vind je het spannend om vreemden ‘lastig te vallen’ met jouw bedrijf. Maar als je al een succesvolle opdracht hebt gedaan, kun je van daaruit lekkerder verder gaan. Laat ,als je start met je bedrijf, dus aan je vrienden, familie en kennissen weten dat je voor jezelf begonnen bent.
Zorg dat je te vinden bent
Eigenlijk zou dit een overbodige tip moeten zijn, maar toch zie ik dit vaak gebeuren. Je bent op zoek naar een bepaald bedrijf, maar kunt niet direct zien hoe je ze kunt bereiken. Na veel zoeken kom je dan een adres, en misschien een telefoonnummer, tegen op telefoongids of Drimble of zo. Niet echt handig dus.
Hebben mensen dat bij jou ook? Ben jij een beetje te vinden op internet? Maak een duidelijke, overzichtelijke én vindbare website. En maak een Facebook of Linkedin-pagina aan, of allebei. Dit hoeft allemaal niet zo uitgebreid te zijn, als je maar vanaf het begin goed te vinden bent.
Laat je inspireren door concurrenten
Bekijk de concurrenten in je vakgebied, hoe komen zij aan nieuwe klanten? Zijn er bepaalde gebieden waar zij adverteren? Je hoeft gelukkig niet alles zelf te verzinnen. Laat je inspireren.
Koud bellen
Ik weet het, vind het zelf ook heel eng om mensen te bellen. Maar als je je bedenkt dat het je klanten en dus inkomsten kan brengen, waarom zou je het niet doen? Jij bent toch enthousiast over je bedrijf/product? Waarom zouden anderen dat dan niet zijn? Tuurlijk krijg je in 80-90% van de gevallen een directe NEE. Maar die 10% waar je wel mee kunt spreken, die kun je enthousiast maken. Probeer van je telefoontje een afspraak te maken, zo kom je goed binnen bij een potentiële klant. Investeer in je klanten, bouw een relatie op.
Netwerken
Netwerkbijeenkomsten enzo, da’s allemaal leuk. Moet je ook zeker doen. Maar je netwerk uitbreiden is meer dan dat. Je netwerk is iedereen die je kent. Iedereen kan voor jou een manier zijn om aan een nieuwe klant te komen. Via-via is nog altijd de snelste en goedkoopste manier om aan klanten te komen. Blijf jezelf dus verkopen, zowel off- als online. En blijf je netwerk uitbreiden. Bedenk je ook dat je netwerk gewoon de groep mensen is die je kent. Het hoeft dus allemaal niet krampachtig zakelijk te zijn. Vaak kun je via een vriend, familielid of kennis aan een klant komen. En als je voor die klant goed werk hebt gedaan, kent hij of zij waarschijnlijk weer andere (potentiële) klanten.
Ga babbelen bij bedrijven
Netwerken is niet altijd je visitekaartjes uitdelen op netwerkbijeenkomsten of –borrels. Maak ook afspraken bij bedrijven. Ga bijvoorbeeld de bedrijven bij jou in de buurt langs om te laten weten dat je er bent en wat je zou kunnen betekenen voor zo'n bedrijf.
Dit hoorde ik laatst van een zzp’er. Hij gaat bij grote bedrijven langs om te praten en om kleinere projecten over te nemen. Werkt heel goed. Grote bedrijven zitten namelijk niet altijd te springen om kleine klusjes te doen, terwijl het voor jou misschien juist een mooi karwei is. Bovendien kan het zomaar zijn dat jij de opdracht beter én goedkoper kan uitvoeren. Zo kunnen jullie wat voor elkaar betekenen.
Bouw je klantenkring uit
Heb je al een paar klanten? Gefeliciteerd, bouw nu je kring verder uit! Vraag aan je huidige klanten hoe ze je gevonden hebben. En vraag je huidige klanten of alles naar wens is. Bel ze op, hou het contact warm. Kijk of je nog iets kunt doen voor ze, geef extra service. Zo'n goede service, dat ze het niet verwachten! Zo zorg je dat jouw klanten bij jou blijven uitkomen. En: zij kunnen je aan nieuwe klanten helpen, doordat ze jou aandragen bij potentiële nieuwe klanten. Waarschijnlijk is het niet zo makkelijk dat ze zeggen: 'Hey, hier heb je een nieuwe klant', maar de kans is groot dat er wel positief over je gepraat wordt. En dat zou uiteindelijk zo maar tot nieuwe klanten kunnen leiden.
Referenties
Laat tevreden klanten een referentie schrijven, die je bijvoorbeeld op je website zet. Laat ook via social media weten dat je een tevreden klant hebt, of een project succesvol hebt afgerond. Je mag gerust positieve dingen van jezelf delen. Ben trots op wat je doet.
Feedback
Vraag sowieso altijd om feedback, ook al blijft de klant niet bij jou. Een positieve referentie is heel leuk, maar negatieve feedback kan heel leerzaam zijn. En leer dan ook van je fouten! Ga niet eindeloos in discussie als iemand niet tevreden was over jouw werk, maar probeer het wel mee te nemen naar nieuwe klanten.