Marketing en Acquisitie
Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel deze pagina

Koud bellen: Tips om het warmer te maken

Tips om koud bellen warmer te maken

Koud bellen is een vak. Een aparte divisie binnen de sales. De kans is heel erg groot dat je erg veel afwijzingen moet incasseren. Terwijl je zo je best doet en veel tijd en energie hebt gestoken in het maken van een perfect belscript. We helpen je door je tips te geven om het koude contact wat warmer te maken. En door je een hart onder de riem te steken. Het wordt beter. Echt. Want oefening baart kunst.

1. Doe je huiswerk

Er is waarschijnlijk veel informatie te vinden over het bedrijf dat je belt en over de persoon die je wilt spreken. Zoek deze informatie op en doe er je voordeel mee. Zo weet je voor het gesprek al wat de wensen, behoeftes, visie en missie van een bedrijf is en kun je hier jouw product of dienst op afstemmen.

2. Openingszin

Zakelijk flirten. Maak contact. Denk er vooraf over na. Maar lees hem niet voor. Zorg dat je hem eigen maakt en uitdraagt. Glimlach als je hem uitspreekt. Je verleidt met een perfecte en gepersonaliseerde openingszin je potentiële klant. 

3. Laat het belscript los

Laat het vieren. Maar schrijf er wel één. Door op te schrijven wat je wil zeggen, denk je goed na over je sterke punten en je doel. Maar een gesprek loopt niet lekker als je vasthoudt aan een script. Ook al is het script nog zo goed. Het is de bedoeling dat je het gesprek afstemt op je gesprekspartner. Je moet vooral luisteren en inspelen op wat je hoort. Hiermee personaliseer je het gesprek en heb je het meeste kans op succes.

4. Nummerherkenning

Anoniem bellen heeft geen zin. Echt geen zin. Als er anoniem in het scherm staat, weet degene die je probeert te bereiken al bijna met 100% zekerheid dat er een callcentermedewerker of verkoper belt. En daar zit bijna niemand op te wachten. De meeste mensen zullen de telefoon dan ook niet opnemen. En degenen die wel opnemen zijn al alert, omdat ze een telemarketeer verwachten. Nummerherkenning aan dus.

5. Vaste lijn

Gebruik bij voorkeur een vaste lijn. De verbinding met een vaste lijn is vaak beter dan de verbinding met een mobiele telefoon. Bel nooit vanuit de auto, want je wilt je gesprekspartner niet de indruk geven dat hij of zij niet belangrijk genoeg is en jij daarom ‘even’ tussendoor belt.

6. Rustige ruimte

Zonder jezelf af van je collega’s, kinderen of partner. Zorg ervoor dat zowel jij als de klant niet wordt afgeleid door achtergrondgeluid van de ruimte waarin je zit.

7. Headset

Ook bij telefoneren is non-verbale communicatie van groot belang. Ook al ziet je gesprekspartner je niet. Probeer het eens uit met een collega, partner, vriend of vriendin. Bel een keer als je languit onderuit gezakt zit en bel eens als je langzaam door de kamer loopt. Je gesprekspartner zal absoluut een verschil opmerken. Vrij bewegen maakt je alert en je klinkt vrolijker. Dus zet die headset op.

8. Smile, it’s free!

Heb je de headset al op? Glimlach nu ook. Dus wandel glimlachend door een rustige kamer en boek hiermee succes. Het werkt echt! En je wordt er zelf ook nog eens vrolijker van.

9. Vriendelijk

Klinkt vanzelfsprekend. En dat zou het ook moeten zijn. Maar we benoemen hem toch nog maar een keer. Ben vriendelijk. Ook al word je afgewezen. En ben zeker ook vriendelijk tegen de receptioniste. Zij is degene die je doorverbindt naar de juiste persoon en ze heeft misschien ook wel een stem in een aankoopbeslissing. En ook al heeft ze dat niet. Blijf en ben toch vriendelijk. Dat siert je als mens en ondernemer.

10. Laat de ander praten

Let erop dat niet alleen jij aan het woord bent. Sterker nog: laat je gesprekspartner zoveel mogelijk aan het woord. Stel open vragen laat zo je gesprekspartner vertellen wat hij nodig heeft. Verkoop hem niets, maar zet aan tot samenwerking. En luister vooral.

Terug naar het overzicht