Voor een ondernemer zijn visitekaartjes onmisbaar. Je wilt elke potentiële klant die je gesproken hebt, jouw contactgegevens geven. Je hebt zelf vast al veel visitekaartjes mogen ontvangen en zeer waarschijnlijk heb je de meeste niet bewaard. Jouw visitekaartje moet wel bewaard worden. Sterker nog: het moet een belangrijke marketingtool zijn. Met een professioneel visitekaartje dat eruit springt, benut je een belangrijke kans. Een sterke eerste indruk en een aantrekkelijke uitnodiging om contact met je op te nemen. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw kaartje op een positieve manier opvalt?
Concept
Je visitekaartje toont in één oogopslag de aard van jouw onderneming. Het past perfect binnen de huisstijl van je bedrijf. Zorg ervoor dat je logo duidelijk in beeld is en laat elementen van je website terugkomen op het kaartje.
Inhoud
Net zo belangrijk. Wat er zeker op moet staan: de naam van je bedrijf, wat je onderneming doet (zo kort en concreet mogelijk), je naam, telefoonnummer, e-mailadres en het adres van je website. Een LinkedIn-profiel is niet nodig. Jouw potentiële klant weet je met bovenstaande gegevens wel te vinden op LinkedIn.
Lettertype
Vanzelfsprekend moet het lettertype goed leesbaar zijn. Ook moet de toon en uitstraling passen bij de sfeer van je onderneming. Speels, zakelijk, modern? Populaire lettertypes zijn: Futura, Helvetica, Swiss en Adelle.
Kleur
Kies voor CMYK, dus cyaan, magenta, geel en zwart. Dan kom je niet voor verrassingen te staan als je kaartje gedrukt is. Als je kiest voor RGB, (rood, groen, blauw) zullen de kleuren er gedrukt anders uitzien. Het gebruik van kleur kun je inzetten om eruit te springen, maar let erop dat het niet storend wordt.
Goed om te weten: gemiddeld worden kaartjes met kleur langer bewaard dan kaartjes zonder kleur.