Een van de succesvolste social media kanalen is Instagram. En dat je met Instagram mooie foto’s kunt posten is inmiddels voor (bijna) iedereen wel bekend, maar wist je dat je Instagram ook kunt gebruiken voor de directe verkoop van je webshop producten? Met de functie Instagram Shopping maakt Instagram het makkelijk om je producten direct aan te bieden bij jouw doelgroep. Eigenlijk moet je het zien als een soort digitale etalage, waar consumenten jouw producten kunnen bekijken en ontdekken.
Link in bio
Als je vroeger een product wilde aanbieden via Instagram, dan moest dit via een link in je biografie. De gebruiker moest dan eerst terug naar de beginpagina van je profiel, om daar dan op de productlink te klikken.
Hoe werkt het
Met de functie van Instagram shopping hoeft dit niet meer. Tegenwoordig kun je namelijk rechtstreeks een productlink toevoegen aan je foto’s die je in je tijdlijn of in je Instagram stories plaatst. In je tijdlijn heet dit een producttag, en in je Instagram verhaal kun je een productlink toevoegen door middel van een productsticker. Als gebruikers op een producttag in je bericht, of op een productsticker in je verhaal klikken, dan krijgen ze meteen meer uitleg van het product te zien. Onder de foto staat een klikbare knop, die direct doorlinkt naar je webshop. Op deze manier wordt de aankoop van je producten sneller en makkelijker gemaakt!
Instagram Business
Om gebruik te maken van Instagram Shopping moet je wel een bedrijfsaccount hebben op Instagram. Je kunt je privé-account makkelijk omzetten naar een bedrijfsaccount. Een groot voordeel hiervan is dat je toegang krijgt tot je statistieken. Op die manier krijg je beter inzicht in je volgers en hun Instagramgebruik. Ook moet je een gekoppelde Facebookpagina hebben. Dit kun je makkelijk instellen via de instellingen in de Instagram app.
Aan de slag
Open Instagram en kijk of je account goedgekeurd is voor de shopping functie. Ga naar je profiel en klik op ‘aan de slag’. Klik op ‘winkelen’ en voeg een foto van een product toe. Vervolgens ga je de producten taggen, dit werkt op dezelfde manier als dat je personen in je foto’s tagt. Ben je tevreden met je post? Deel hem dan met je volgers. Als je minimaal 9 van dit soort shopping berichten plaatst, dan komt er op je profiel een icoontje van een tasje te staan, dit is een digitale catalogus van wat jij allemaal verkoopt. Als je in je foto’s producten tagt, dan zoekt Instagram deze automatisch terug in die catalogus. Je kunt maximaal 5 producten per foto taggen. Het aanbieden van producten via Instagram is gratis, het is daarom ook niet mogelijk om producten te taggen in een advertentie.
Statistieken
Zoals hierboven al eerder benoemd kun je met een bedrijfsprofiel statistieken bijhouden. Hoe je dit doet? Op je profiel, onderaan de berichten staat ‘statistieken bekijken’. Als je daarop klikt dan kun je meteen inzien hoe vaak je bericht geliked, gedeeld, geklikt en opgeslagen is. Ook kun je in je Facebook Bedrijfsmanager zien hoeveel producten je uiteindelijk via Instagram hebt verkocht. Als je dit dagelijks bijhoudt kun je jouw business snel en makkelijk beter maken voor je publiek. Als je meer mooie foto’s hebt, krijg je een mooiere pagina, dit zal leiden tot meer volgers, waardoor je meer bereik krijgt, waardoor er meer geklikt wordt op je shopping berichten en waardoor je dus meer producten verkoopt! Haal meer uit je Instagram met deze infographic.
Nog geen webshop maar wel de droom om een eigen webshop te beginnen? Lees hier hoe je in 10 stappen een webshop start.
{{c.UserName}}
{{c.PostedOn}}
Reactie plaatsen
Reactie wijzigen