ICT
Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel deze pagina

Een zakelijke website bouwen: kan ik dat zelf?

Zakelijke website bouwen als zzp'er

Een goede zakelijke website is onmisbaar voor je onderneming. Klanten moeten je online kunnen vinden en als ze je dan gevonden hebben moeten ze op een professionele site terechtkomen, waar ze graag nog vaker naar terugkeren. Een website werkt als een visitekaartje. Als beginnend zzp’er beschik je misschien nog niet over het budget om een expert in te huren om voor jou een spectaculaire site te bouwen. Dus je denkt erover na om het zelf te doen. Kun je dat?

Ja, dat kun je. Het hangt natuurlijk wel een beetje af van jouw technische competenties. Als je redelijk technisch onderlegd bent dan helpen deze 7 stappen je zeker op weg.

Let op: Als de termen html en FTP al heel veel vragen bij je oproepen, dan ben je echter beter af met hulp van een professional. Lees dan het artikel Je website laten bouwen door een professional.

1. Doel vaststellen

Voordat je kunt beginnen met het daadwerkelijke bouwen van de website moet je eerst in kaart brengen wat je met je website wilt bereiken en wie je wilt bereiken. Dient je website enkel als visitekaartje, wil je een blog schrijven, moet er interactie op je website komen? Hoe kunnen bezoekers door je site navigeren en wil je een webshop aan je website koppelen? Beantwoord al deze vragen. Met deze antwoorden bepaal je namelijk het pakket en eventuele uitbreidingmodules.

Surf rond op internet en bekijk websites om na te gaan wat jou aanspreekt en of er websites zijn die uitstralen wat jij straks met jouw website wilt uitstralen. Je hoeft hierbij niet alleen te kijken naar websites die aansluiten bij jouw branche of doelgroep. Ook andere websites kunnen een bron van inspiratie vormen.

2. Kiezen en registreren van domeinnaam

De domeinnaam is het internetadres van je bedrijf. In het meest ideale geval komt de bedrijfsnaam expliciet terug in de domeinnaam van de website. Dit verhoogt de vindbaarheid op Google. Kom je erachter dat de domeinnaam die je in gedachte had al in gebruik is? Dan kun je het beste kiezen voor een domeinnaam die aansluit bij het vakgebied waarin je werkzaam bent. Bij het kiezen van een bedrijfsnaam moet je na denken over de extensie, bijvoorbeeld .com of .nl. 

Als je een domeinnaam hebt gekozen die beschikbaar is, ben je klaar voor de volgende stap: registreren. Je kiest een registrar die voor jou je domeinnaam aanvraagt bij SIDN. Aan de registrar betaal je de abonnementskosten voor je domeinnaam.

Meer informatie over het registeren van domeinnamen vind je op de website van SIDN.

3. CMS

Het content management systeem (CMS) is een programma, waarmee je de informatie op je website beheert. Je hebt keuze uit honderden verschillende systemen. Daarom is het belangrijk dat je bij punt 1 al hebt bepaald wat het doel van je website is. Hier kun je namelijk het CMS-systeem op uitkiezen. Als je wil kiezen voor een geavanceerd, of een voor jou op maat gemaakt,CMS-systeem is het misschien verstandig toch een expert in te schakelen.

Sluit een standaard website aan bij je wensen? Dan kun je kosteloos aan de slag met CMS-systemen als Wordpress en Joomla.

Tip: op YouTube vind je tutorials die je helpen te werken met deze systemen.

4. Huisstijl

Heb je al een logo en een visitekaartje? Zorg dan dat de huisstijl van je website hier naadloos op aansluit. Jouw huisstijl is de identiteit van jouw bedrijf. Het moet herkenning oproepen. Denk na over je logo, het lettertype dat je gebruikt, kleur en schrijfstijl. Hiermee ga jij je onderscheiden.

5. Lay-out

De lay-out van de website sluit je aan op je huisstijl. Het moet één geheel worden. Het is erg belangrijk dat je logo en bedrijfsnaam (positief) opvallen. Bij het vaststellen van je doel, heb je gezocht naar websites die je aanspreken. Dit komt nu van pas. Welke websites vond je prettig in gebruik? Welke lay-outs spraken je aan?

Als je je kosten zo laag mogelijk wilt houden, ben je afhankelijk van standaard templates (sjablonen). De kans bestaat dat jouw inspiratie website niet aansluit bij de standaard sjablonen. Dus moet je er één kiezen die er het dichtste bij in de buurt komt. Zorg ervoor dat de inrichting simpel en duidelijk is en dat de bezoeker snel vindt waar hij naar op zoek is.

6. SEO

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization. In het Nederlands betekent dat zoekmachineoptimalisatie. Een essentieel onderdeel van je website. Want wat heb je aan een website zonder bezoekers? Om SEO te optimaliseren heb je goede content nodig. Die kun je zelf schrijven, of er iemand voor inhuren.

7. Hosting

Als je voorafgaande punten succesvol hebt doorlopen is het tijd om met je website online te gaan. Hiervoor heb je een hostingprovider nodig. Vergelijk verschillende aanbieders met elkaar. Let hierbij op dataverkeer, gebruik van scripts en inzicht in statistieken.

Tip: maak je website responsive.

Bezoekers bekijken je website niet alleen via laptop of computer, een groot deel van je bezoekers gaat je website bekijken via tablet of mobiele telefoon. Het is daarom belangrijk dat je website responsive is. Dit gaat via een speciaal template dat ervoor zorgt dat de website in een mobiel formaat wordt weergegeven. Onder andere Wordpress biedt deze mogelijk.

Terug naar het overzicht