- Administratie en boekhouding
- Financieel
- Fiscaal
- ICT
- 8 handige cloud-applicaties voor zzp’ers
- Handige apps voor ondernemers
- Ben je al in de wolken? Werken in de cloud
- Effectief inzetten van social media
- Google Ads: interessant voor jou?
- Google Analytics
- Nieuwsbrief checklist
- Social media: 8 onmisbare tools
- Je website bouwen door een professional
- Een zakelijke website bouwen: kan ik dat zelf?
- SEO tips & tricks
- Starten
- Juridisch
- Marketing en Acquisitie
- Verzekeringen
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.
Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.
De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.
Je website laten bouwen door een professional
Je hebt er voor gekozen om het bouwen van een website uit te besteden. Dat kost meer geld, maar je bespaart er tijd mee. En je krijgt er een professionele website voor terug. Dat is belangrijk, want je website is je visitekaartje. Maar nu? Hoe vind je de ultieme webdesigner? Als je op google webdesigner intypt, krijg je vooral veel advertenties. En de webdesigner die bovenaan verschijnt, is niet per se de beste. Je moet zelf dus wel even op onderzoek uit. Wij hebben voor je een aantal punten op een rij gezet die je mee kunt nemen op je zoektocht naar de voor jou ultieme webdesigner. Máár voordat je aan je daadwerkelijke zoektocht begint, is het verstandig eerst voor jezelf een antwoord te formuleren op de volgende vragen.
Vraag 1: Wat zijn mijn doelstellingen?
En dat mag je breed trekken. Niet alleen de doelstelling van je website, maar ook de doelstelling van je onderneming. En die heb je natuurlijk al. Vertaal je doelstelling naar je website. Dat doe je natuurlijk samen met de webdesigner die je straks kiest, maar je moet vooraf aan de webdesigner duidelijk kunnen maken wat het doel van je onderneming is en wat je met je website wilt bereiken. Formuleer in ieder geval antwoord op vragen als: wat wil je dat bezoekers van je website komen doen? Moeten ze iets kopen, contact opnemen, contactgegevens afgeven, informatie lezen of downloaden, etc? Wat moet je onderneming uitstralen? En wat is je doelgroep?
Vraag 2: Wie is mijn concurrent en wat inspireert me?
Concurrentie en inspiratie in één zin. Dat voelt misschien tegenstrijdig. Want jij wilt je onderscheiden van je concurrenten. Maar om dat te kunnen doen, zul je eerst moeten weten hoe de websites van jouw concurrenten opereren. En dan vallen je vast dingen op die goed werken. Die ook jouw doelgroep aanspreken. Filter goede ideeën eruit en kijk dan hoe jij je kunt onderscheiden. Bekijk ook websites die buiten jouw branche vallen, maar wel jouw doelgroep aanspreken. Zoals websites over reizen, eten, fotografie, blogs etc. Maak een overzicht van websites die je aanspreken qua content, uitstraling en functionaliteiten.
Vraag 3: Wat is mijn budget?
De prijzen van het laten bouwen van een website kunnen erg variëren en er is heel veel mogelijk. Wat er voor jou mogelijk is, hangt voor een deel af van je budget. Breng daarom voor jezelf in kaart hoeveel je kunt en wilt investeren in het bouwen van de website en in de ontwikkelingsfase erna. De kosten van de website zijn onder andere afhankelijk van de volgende factoren:
-
Wil je dat de webdesigner werkt met bestaande thema’s uit WordPress? Of wil je een website die helemaal speciaal voor jou op maat ontworpen en gebouwd wordt?
-
Hoe zit het met de inhoud? Lever je die zelf aan? Of wil je hiervoor een tekstschrijver inschakelen? En als je ervoor kiest zelf te schrijven, wil je hierbij dan ondersteund worden door een designer die taalkundig onderlegd is en kennis heeft van SEO?
-
En hoe zit het met de visuele content (afbeeldingen, grafieken, filmpjes etc.)? Lever je die zelf aan? Of wil je dat de designer gaat zoeken naar visuele content die geschikt is voor jouw website?
-
Heb je al nagedacht over maandelijks onderhoud? Het is sowieso noodzakelijk dat je website wordt bijgehouden. De lancering betekent niet dat je er vanaf dat moment niet meer in hoeft te investeren. Dus ga je dat zelf doen, of kies je voor een maandelijks abonnement om je website te laten beheren?
Vraag 4: Hoe zie je jouw onderneming over vijf jaar?
De vraag die in elk sollicitatiegesprek gesteld wordt, komt nu weer eens bovendrijven. Waarom? Omdat het niet handig is een website te laten ontwikkelen die alleen maar gericht is op het nu. Het is natuurlijk onmogelijk om nu al te kunnen anticiperen op alle ontwikkelingen. Maar als je een idee hebt (en dat moet je hebben) waar je onderneming staat over vijf jaar, dan moet je dat zeker meenemen in het ontwerp. Zorg dat je niet na één of twee jaar een weer nieuwe website moet te ontwikkelen.
Heb je deze drie vragen beantwoord? Dan kun je nu op zoek naar een designer. Let tijdens je zoektocht op de volgende punten:
1. Eigen website versus portfolio
Een portfolio zegt alleen iets over de opdrachten die de designer heeft aangenomen. En het kan zo zijn dat er ontwerpen bijstaan waar de designer het niet op alle punten eens is. En de opdrachtgever kan op de gemaakte website zelf foto’s en content plaatsen die het geheel geen recht doen. Daar heeft de designer in veel gevallen geen invloed op. Kijk daarom vooral naar de eigen website van de designer. Hier heeft de webdesigner namelijk wel volledige controle over. Dit is zijn visitekaartje.
2. Design en meer?
Blijft het bij webdesign? Of beschikt de webdesign over meer relevante vaardigheden als SEO, contentmarketing, kennis van social media, SEA, etc. En wat heb jij nodig? Het is het makkelijkste alles bij één bureau onder te brengen.
3. Prijs-kwaliteitverhouding
Je hebt al in kaart gebracht wat jouw budget is. Nu ga je op zoek naar een webdesigner die werkt binnen jouw budget. Voordat je kiest, en dit is waarschijnlijk vanzelfsprekend, vergelijk je hem met andere webdesigners. Vraag verschillende offertes aan en ben specifiek in je offerte, zodat je een goede vergelijking kunt maken.
4. Contract
Zorg ervoor, ook als je er niet voor kiest zelf content aan te leveren, dat je te alle tijden toegang hebt tot alle bestanden en de database. Zo kan het voorkomen dat jij met spoed iets wilt veranderen, maar de webdesigner op dat moment geen tijd heeft. Je moet dan in staat zijn het zelf te doen. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je geen wurgcontract afsluit en dat de website in jouw bezit is. Dan kun je altijd je website overbrengen naar een andere partij.
Liever zelf een website bouwen? Dat kan ook. Deze tips helpen je op weg.
Succes!