- Administratie en boekhouding
- Financieel
- Fiscaal
- ICT
- 8 handige cloud-applicaties voor zzp’ers
- Handige apps voor ondernemers
- Ben je al in de wolken? Werken in de cloud
- Effectief inzetten van social media
- Google Ads: interessant voor jou?
- Google Analytics
- Nieuwsbrief checklist
- Social media: 8 onmisbare tools
- Je website bouwen door een professional
- Een zakelijke website bouwen: kan ik dat zelf?
- SEO tips & tricks
- Starten
- Juridisch
- Marketing en Acquisitie
- Verzekeringen
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.
Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.
De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.
Google Analytics: leads generen en andere voordelen
Google Analytics is een waardevolle tool voor ondernemers. Met Google Analytics leer je namelijk je bezoekers kennen via allerlei statistieken. Zo kom je erachter via welke sites of zoektermen een bezoeker bij jou terecht komt. Waar hij vandaan komt, hoeveel pagina’s van je website hij bekeken heeft. Hoeveel totale tijd hij op jouw website heeft doorgebracht. En meer. Veel meer. Met deze informatie ga je aan de slag. Want door Google Analytics weet je waar kansen en leads liggen.
Leads
Leads, dus. Niet iedereen die op jouw website of webshop kijkt, neemt contact met je op of bestelt iets. Terwijl je dat wel graag zou willen. Maar veel mensen en bedrijven wachten af, terwijl hun interesse misschien al wel is gewekt. En daar kun jij op inspelen.
Hoe dan?
Als je ziet dat bezoekers meer dan één pagina hebben bezocht, kun je daaruit opmaken dat ze op zoek waren naar iets. En dat is een aanknopingspunt. Als een bezoeker veel tijd heeft doorgebracht op je website of webshop, heeft je product of dienst waarschijnlijk zijn of haar aandacht getrokken. Hier moet je iets mee doen. Contact opnemen bijvoorbeeld. Bellen naar aanleiding van een lead is effectiever dan koude acquisitie.
Meten is weten
Google Analytics biedt je de mogelijkheid om doelen in te stellen. En jouw website heeft een doel. Dat kan zijn het aanvragen van een offerte, het opnemen van contact, het bestellen van een product, etc. Als je met behulp van deze doelen een wekelijks rapport laat opstellen door Google Analytics zie je in een duidelijk overzicht hoe je website op die doelen presteert. Je komt erachter welke zoekwoorden het beste resultaat opleveren. Op deze manier breng je in kaart welke campagnes en zoekwoorden het beste scoren. En met deze informatie pas je je website aan. Door het herschrijven van teksten of het veranderen van zoekwoorden.
Relatie met Google Adwords
Als je ook met Google Adwords werkt is het heel handig om te weten dat je deze programma’s aan elkaar kunt koppelen. Deze koppeling geeft jou inzicht over de effectiviteit van een campagne of zoekwoord. Met deze informatie kun je je zoekwoorden en campagnes nog verder aanpassen. Om zo je website zo optimaal mogelijk te laten functioneren.
Tot slot een ander, een ook niet onbelangrijk voordeel: het is gratis.
Tip: op Google en op YouTube vind je allerlei tutorials om je op weg te helpen met Google Analytics. Wil je echt bedreven raken in deze geavanceerde tool? Volg dan een training of cursus (je hebt ze zowel voor beginners als voor gevorderden).