- Administratie en boekhouding
- Financieel
- Fiscaal
- ICT
- Starten
- Starterschecklist
- Alle rechtsvormen op een rijtje
- Rechtsvormen - vervolg
- Rechtsvormen: stichting en vereniging
- Eenmanszaak de juiste keuze?
- 9 vragen voor beginnende zzp’ers
- Hoe schrijf je een sterk ondernemingsplan?
- Hoe kom je rond als startende ondernemer?
- Huisvestiging van een starter. Wat is er mogelijk?
- In 10 stappen een webshop starten
- Is het beginnen van een webshop een goed idee?
- Bedrijfsnaam verzinnen
- Inschrijven bij de KvK
- Samenwerken als zzp’er, goed idee?
- Valkuilen voor de startende ondernemer
- Kopen of huren van bedrijfsruimte?
- Auto zakelijk of privé?
- Auto zakelijk of privé 2: auto op de zaak
- Auto zakelijk of privé 3: aanschaf auto
- Auto leasen als startende ondernemer
- KvK nummer
- Juridisch
- Marketing en Acquisitie
- Verzekeringen
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.
Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.
De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.
In 10 stappen een webshop starten
Heb je besloten producten online te verkopen? Als het goed is heb je al een ondernemingsplan geschreven en een marktonderzoek gedaan. En is daaruit gebleken dat jouw product online in de markt zetten een goed plan is. Dus jij gaat een webshop lanceren. Maar zo gezegd is niet zomaar gedaan. Loop deze tien stappen door en let goed op welke overheidsregels voor jouw webshop gelden.
1. KvK en Belastingdienst
Elke ondernemer is verplicht zich zijn of haar onderneming te registreren in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Dat geldt dus ook voor ondernemers die een webshop willen openen. Nadat je je onderneming hebt ingeschreven bij de KvK, krijg je een btw-nummer toegewezen.
2. Domeinnaam
Voor een webshop is het hebben van een website een vereiste. En om een website te lanceren heb je een domeinnaam nodig. De domeinnaam is het internetadres van je bedrijf. In het meest ideale geval komt de bedrijfsnaam expliciet terug in de domeinnaam van de website. Dit verhoogt de vindbaarheid op Google. Kom je erachter dat de domeinnaam die je in gedachte had al in gebruik is? Dan kun je het beste kiezen voor een domeinnaam die aansluit bij het vakgebied waarin je werkzaam bent. Bij het kiezen van een bedrijfsnaam moet je na denken over de extensie, bijvoorbeeld .nl of voor.com.
Als je een domeinnaam hebt gekozen die beschikbaar is, ben je klaar voor de volgende stap: registreren. Je kiest een registrar die voor jou je domeinnaam aanvraagt bij SIDN. Aan de registrar betaal je de abonnementskosten voor jouw domeinnaam.
Meer informatie over het registeren van domeinnamen vind je op de website van SIDN.
3. Algemene Voorwaarden
Algemene voorwaarden zijn niet verplicht, maar is het bij zakelijke afspraken van belang dat je vastlegt wat de wederzijdse verwachtingen en verplichtingen zijn. En in algemene voorwaarden leg je algemene rechten en plichten vast. Maak het algemeen, zodat je niet bij elke nieuwe afspraak opnieuw voorwaarden hoeft vast te leggen. In de voorwaarden leg je de betaaltermijn, levertijd, garantiebepalingen en wat jij moet doen als er iets misgaat vast. Beschrijf deze voorwaarden helder, zodat er geen ruimte is voor vrije interpretatie.
Uiteraard is het mogelijk om je eigen voorwaarden te schrijven. Maar je hoeft het wiel natuurlijk niet opnieuw uit te vinden. Waarschijnlijk zijn er door jouw branchevereniging al algemene voorwaarden opgesteld. En zijn deze voorwaarden al juridisch getoetst en gedeponeerd. Je kunt deze voorwaarden dus veilig overnemen. Let wel op of er specifieke onderdelen inzitten die niet van toepassing zijn op jouw bedrijf. Pas het document dan aan. Het is wel noodzakelijk dat je de herschreven stukken laat toetsen. Dit kun je laten doen door je rechtsbijstandsverzekeraar of door een jurist.
4. Informatie
Je bent verplicht de bezoekers van je website duidelijkheid te geven over de identiteit van je bedrijf. Bij de identiteit van je bedrijf moet je denken aan het verschaffen van informatie als:
- Adresgegevens
- KvK-nummer
- Btw-nummer
- Prijzen van producten
- Kenmerken van producten
- Levering en kosten van levering
- Gebruik van cookies
- Bedenktijd bij verkoop
- Regels bij koop en verkoop op afstand
5. Beveiliging dan de persoonsgegevens van je klanten
Het is van groot belang dat je zorgdraagt voor de persoonsgegevens van je klanten en eventuele werknemers. De regels die hierover zijn vastgelegd in de Wet bescherming persoonsgegevens. De gegevens van je klanten moeten in ieder geval beveiligd zijn tegen eventueel verlies of diefstal. Het webhostingbedrijf of de websitebouwer waarmee je werkt, kan je hierover meer vertellen.
6. Veilige betalingsmogelijkheden
Je mag zelf bepalen met welke betaalmethode je werkt. Wij raden je wel aan de klant meerdere opties te geven. Dit verwachten klanten ook. De belangrijkste en meest voorkomende betaalmethodes zijn:
- iDEAL
- Creditcard
- Incasso of acceptgiro
- Bedrijven Euro-Incasso
7. Bevestiging
Zorg ervoor dat je je klanten altijd een schriftelijke bevestiging van de bestelling stuurt. Dit is zelfs verplicht. In deze schriftelijke bevestiging moeten de algemene voorwaarden, garantiebepaling en adresgegevens van je onderneming staan.
8. Toestemming gemeente
Voordat je start met je webshop en dit vanuit je woonhuis wilt gaan doen, is het verplicht om te controleren of dit past in het bestemmingsplan en de gemeente hierover te informeren. Het is mogelijk dat het in het huidige bestemmingsplan niet mogelijk is om een bedrijf aan huis te starten. Een volgende stap kan dan zijn om een wijziging of ontheffing van het bestemmingsplan aan te vragen. Als je geen koophuis hebt, maar huurt, ben je verplicht om toestemming aan de verhuurder te vragen.
9. Toestemming reclame en nieuwsbrief
Nadat een klant bij jou iets besteld heeft, beschik jij over zijn of haar contactgegevens. Je bent daardoor in staat de klant te benaderen met reclame en aanbiedingen. Dit is echter verboden, mits de klant je hier expliciet toestemming voor heeft gegeven. Als je klant je wel de expliciete toestemming heeft gegeven om reclame en aanbiedingen te sturen, ben je verplicht in deze berichten jezelf duidelijk kenbaar te maken als afzender en geef je de ontvanger in elk bericht dat je verstuurt de mogelijk om zich voor jouw berichten af te melden.
10. Auteursrechten
Je hebt je webshop gelanceerd en je op een zeker moment wil je de content (inhoud) wijzigen. Dit is alleen mogelijk als je in het bezit bent van het auteursrecht. Dit klinkt misschien opmerkelijk, omdat het jouw website is, maar als je je website door iemand anders laat maken is het van groot belangrijk dat je met de maker(s) afspraken maakt over het auteursrecht. Het is namelijk belangrijk dat jij teksten, foto’s, video’s en andere content zelf op jouw website kan plaatsen op het moment dat jij dat wilt.
Let op: ben je van plan alcohol en of tabak te verkopen? Dan gelden er andere en aanvullende regels.
Let op: ben je van plan te verkopen aan klanten buiten Nederland of wil je verkopen vanuit het buitenland, dan heb je te maken met andere regels.
Tip: klanten kunnen de online ShopScan doen om de betrouwbaarheid van een webwinkel te controleren. Maar jij kunt hem natuurlijk ook doen om je eigen webshop te checken. Zo kom je erachter of er nog punten zijn waar verbetering nodig is.