- Administratie en boekhouding
- Financieel
- Fiscaal
- ICT
- Starten
- Starterschecklist
- Alle rechtsvormen op een rijtje
- Rechtsvormen - vervolg
- Rechtsvormen: stichting en vereniging
- Eenmanszaak de juiste keuze?
- 9 vragen voor beginnende zzp’ers
- Hoe schrijf je een sterk ondernemingsplan?
- Hoe kom je rond als startende ondernemer?
- Huisvestiging van een starter. Wat is er mogelijk?
- In 10 stappen een webshop starten
- Is het beginnen van een webshop een goed idee?
- Bedrijfsnaam verzinnen
- Inschrijven bij de KvK
- Samenwerken als zzp’er, goed idee?
- Valkuilen voor de startende ondernemer
- Kopen of huren van bedrijfsruimte?
- Auto zakelijk of privé?
- Auto zakelijk of privé 2: auto op de zaak
- Auto zakelijk of privé 3: aanschaf auto
- Auto leasen als startende ondernemer
- KvK nummer
- Juridisch
- Marketing en Acquisitie
- Verzekeringen
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.
Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.
De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.
Is het beginnen van een webshop een goed idee?
Ja, met een goed product, een juiste benadering en een gebruiksvriendelijke website kan het beginnen van een webshop een heel goed idee zijn. Dus heb je een goed idee voor een webshop, dan is het zeker het overwegen waard. Voordat je concrete stappen gaat nemen, willen wij je wel graag adviseren over de volgende punten na te denken.
1. Doelgroep
Het is altijd belangrijk je doelgroep in kaart te brengen, maar bij het openen van een webshop is het al helemaal van groot belang. Je moet namelijk weten of jouw doelgroep online winkelt. Of dat zij een fysieke winkel boven een webshop verkiest. Is een deel van jouw doelgroep 50+? Dan is de kans groot dat zij het persoonlijke contact in een fysieke winkel belangrijk vindt en minder makkelijk door een site navigeert. Het is dus belangrijk te weten of je doelgroep bereid is online aankopen te doen en of zij over de juiste vaardigheden beschikt iets op jouw website te kopen.
2. Recht van retour
Heb je daar al over nagedacht? Want hoe hoog de kwaliteit van je product ook is, met het recht van retour krijg je sowieso te maken. Een klant heeft namelijk recht op retour (wettelijke herroepingsrecht). Dit houdt in dat klanten veertien dagen hebben om het product te bekijken en eventueel terug te sturen. Om het product te bekijken, mogen ze het uit de verpakking halen. Als je kleding verkoopt dan mogen je klanten het uiteraard ook passen en zelfs kaartjes, mits ze in de weg zitten, verwijderen. Als de klant bij het bekijken en of het passen het product niet beschadigd heeft, mag het product geretourneerd worden, mits het binnen de veertien dagen gebeurt. Jij bent als ondernemer en eigenaar van de webshop dan verplicht het volledige bedrag te vergoeden. Als je de klant verzendkosten hebt laten betalen, moet je deze kosten ook volledig vergoeden. De kosten van het retourneren van het product zijn wel voor je klant.
Let op: je moet op je website het herroepingsrecht expliciet vermelden. Ook ben je verplicht samen met het product een document te versturen waar nogmaals het herroepingsrecht op staat geformuleerd.
Uitzondering: gepersonaliseerde producten, bederfelijke producten en tijdschriften vallen niet onder het herroepingsrecht. Je bent wel verplicht bij deze producten expliciet te vermelden dat het om een uitzondering gaat.
3. Garantie
Garantie kun je zelf geven of je kuint een melding maken van de garantie die de fabriek geeft. Kies je voor het laatste? Zorg ervoor dat je duidelijk vermeldt dat het om fabrieksgarantie gaat. Als je zelf garantie geeft dan moet je dit helder en concreet formuleren. Je kunt het beste precies aangeven wat je wel garandeert en wat je uitsluit van de garantie. Geef ook aan hoe lang er garantie op zit. Vervolgens geef je aan wat je doet als het product binnen de door jou gestelde termijn niet aan de garantie voldoet en binnen welke termijn jij het oplost, dus het product bijvoorbeeld repareert. Vermeld ook altijd naam en adres van je onderneming op het schriftelijke(!) garantiebewijs.
4. Conformiteit
Waar garantie meer een service is, is conformiteit een eis. Je product moet aan de conformiteitseis voldoen. Als een product onverwacht kapot gaat moet jij het oplossen door het product gratis te vervangen of te repareren. Ook als de fabrieksgarantie nog geldt. Het is belangrijk te weten dat jij de eerste zes maanden na aankoop van het product bewijslast hebt. In de eerste zes maanden moet jij dus zorgen voor reparatie of vervanging van het product. Pas na deze zes maanden moet de klant bewijzen dat het product niet door zijn of haar schuld kapot is gegaan, maar dat het mankement aan het product zelf ligt.
5. Boekhouding
Een webshop betekent voor jou het bijhouden van een administratie. Wij raden je aan in je webshop modules in te sluiten als: inkoop- en verkoopfacturen, (verwerkte) bestellingen, orderbonnen, niet betaalde orders etc. Het is erg belangrijk dat je dit goed bijhoudt en verwerkt in een nette en accurate boekhouding.
Let op: bij het starten van een webshop laat je een website bouwen, of als je handig en technisch onderlegd bent bouw je er zelf een. Het is een vereiste dat de lay-out simpel is en de navigatie zeer gebruiksvriendelijk werkt. Binnen twee klikken moet een consument een product kunnen vinden. Als een klant niet snel vindt wat hij nodig heeft, ziet deze af van de aankoop. Zorg daarom voor:
- Duidelijke foto’s van de producten
- Productspecificaties
- Productomschrijvingen
- Aanbiedingen en nieuwe producten
- Duidelijke categorieën
- Zoekmachine
En….
Heb je onderstaande punten in overweging genomen en ben je nog steeds enthousiast over het starten van een webshop? Dan kun je gaan beginnen met het nemen van deze 10 stappen.