Nieuwe klanten zoeken. Heel belangrijk! Maar vergeet zeker je bestaande klanten ook niet. Wist je dat het werven van nieuwe klanten soms wel 10 keer meer tijd en energie kost dan bestaande klanten aan te houden? Zeker ook in deze onzekere tijden, waarbij je misschien door de crisis klanten kwijtraak, zonder dat je er iets aan kunt doen. Zorg daarom dat je zo veel mogelijk je klanten vasthoudt. Hoe? Lees hier 9 tips.
1. Bouw een klantrelatie op
Klanten zijn mensen, dat vergeten ondernemers nog wel eens. Jij wil toch ook gezien worden als een persoon, niet alleen als je bedrijf? Bouw daarom een relatie op met de personen in het bedrijf, zoals je dat in je sociale leven ook zou doen. Zorg voor persoonlijk contact, creëer en vergroot het vertrouwen van de klant.
2. Bied iets bijzonders aan
Een goede manier om op de radar te blijven bij je klanten is om af en toe iets bijzonders te doen. Bied een tijdelijk product of dienst aan, bijvoorbeeld iets seizoensgebonden (als dit in je bedrijf past natuurlijk). Een unieke actie brengt je bedrijf opnieuw positief onder de aandacht.
Denk bij acties of kortingen niet alleen aan nieuwe klanten, maar geef ook bestaande-klanten-korting voor klanten die loyaal zijn aan je bedrijf. Of geef ze een attentie als ze een 'jubileum' hebben, bijvoorbeeld als ze 5 jaar klant zijn. Wordt altijd gewaardeerd.
3. Denk vanuit de klant, niet vanuit jezelf of jouw bedrijf
Veel bedrijven denken vanuit zichzelf. Wat zou ik het liefste willen? Hoe zou ik behandeld willen worden? Op zich niks mis mee. Maar denk ook vanuit de klant. Maak niet de fout om te denken dat jouw manier voor elke klant werkt. Natuurlijk is het goed om mensen te behandelen zoals jij behandeld wil worden, maar iedereen is verschillend. Elke klant heeft een andere manier van werken. Pas jouw klantcontact daar op aan. Zorg voor een open, duidelijke communicatie. Vraag het ook gewoon aan je klanten wat ze missen of zouden willen. En heel belangrijk: doe er dan ook wat mee.
4. Ben bereikbaar
Je bent ondernemer, een 9-tot-5-mentaliteit past hier niet bij. Zorg dat je bereikbaar bent voor je klanten. Kun je even niet bellen? Geef dit aan. Stuur snel een appje of zorg dat je voicemail staat ingeschakeld, waarin je aangeeft dat je zo snel mogelijk terugbelt. En bel dan ook zo snel mogelijk terug.
Laat mailtjes niet te lang liggen, maar ben ook zeker niet de hele dag bezig met het beantwoorden ervan. Maak elke dag twee, maximaal drie, momenten vrij voor je e-mail. Je hoeft niet binnen een uur elke e-mail te beantwoorden.
Ga je op vakantie? Geef dit dan op tijd aan. Informeer je klanten dat je even weg bent. Dat zullen ze gerust begrijpen, iedereen moet er af en toe even tussen uit.
5. Bied goede service
Misschien een overbodige tip, maar ik kan me voorstellen dat door tijdgebrek de service er wel eens bij inschiet. Geef eens gewoon advies, zonder dat het meteen geld moet opbrengen. Blijf integer, transparant en eerlijk.
Denk ook na of je iets extra’s kunt doen voor je klanten. Misschien een app ontwikkelen, of een nieuwsbrief versturen met tips. Zo hou je klanten betrokken bij jouw bedrijf.
6. Bel je klanten na
Misschien heb jij wel een product of dienst dat een tijd meegaat. Hou je dan in de tussentijd nog contact met je klanten? Bel je klanten eens tussendoor. Vraag hoe het gaat en of je nog iets kunt betekenen. Zorg dat jouw klant jou niet uit het oog verliest, omdat je een duurzaam product of dienst hebt.
7. Hou contact via social media
Ook via social media zorg je ervoor dat klanten jou niet vergeten. Stuur klanten een berichtje, bijvoorbeeld met Kerst of bij een jubileum. Zorg dat je niet alleen speciale acties en dergelijke deelt via social media. Deel ook berichten die interessant zijn voor jouw (potentiële) klanten, zonder dat het direct naar jouw onderneming gelinkt wordt. Is er iets in het nieuws dat met jouw branche of bedrijf te maken heeft? Deel het via social media. Zo krijgt jouw bedrijf een gezicht en toon jij je als een autoriteit.
Maar wees ook niet bang om commercieel te zijn. Als je je kennis deelt mag je ook best eens jezelf verkopen. Sta jij bijvoorbeeld bekend om je scherpe prijs? Laat dit je klanten dan weten. Profileer jezelf online en bouw je klantrelatie ook via social media op.
8. Vraag wat de klant nodig heeft
Check wat je klant nodig heeft. Registreer vragen van klanten. Komen dezelfde vragen vaker terug? Is er behoefte aan een ander product of dienst? Speel daar op in. Maak ook eventueel een supportpagina op je website, waarin je bepaalde vragen al beantwoord.
Vraag op verschillende manieren feedback. Ben je persoonlijk met een klant in gesprek? Vraag om feedback. Heb je een bestelproces, stuur een korte enquête mee. En bewaar de gegevens. Meet wat de resultaten zijn en doe er iets mee. Maak tijd en ruimte vrij om aan je klantcontact te werken. Ben bezig met de toekomst van je bedrijf. Denk niet te licht over feedback vragen. Succesvolle bedrijven blijven zichzelf altijd verbeteren.
9. Hou klantgegevens bij
Hou bij wat klanten kopen, wanneer ze dat doen en welke bijzondere dingen er spelen. Heb je een klein klantenbestand? Dan heb je genoeg aan een Excel-bestand. Als je het maar goed bijhoudt. Heb je een gesprek gehad met een klant? Noteer wat de belangrijkste zaken uit het gesprek waren. En ga wat doen met deze opmerkingen.
In deze klantgegevens kun je ook kleine dingetjes toevoegen. Een vriendin van mij heeft een kapsalon, die in haar klantbestand heeft staan hoe deze klant zijn of haar koffie drinkt. Zo kan ze elke keer zeggen: “Met suiker was het toch?” Voor haar klanten lijkt het net alsof ze van iedere klant weet hoe ze hun koffie drinken. En dat is nét dat beetje extra service. Bedenk voor jezelf wat jij voor je klanten extra kunt doen om ze zo aan je te binden.