Deel dit blog
ZZP-Forum

Voor- en nadelen van social media

20 april 2021   1183 keer gelezen  Marketing, Ondernemen, Passie

Het is altijd om je heen, we kunnen eigenlijk niet zonder, je kunt er makkelijk in verdwalen, maar ook jezelf en je bedrijf laten zien. Waar hebben we het over? Juist, over social media. Als starter zul je er zelf ook veel gebruik van maken. Maar wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen van social media? In dit blog leggen we het uit.

Welke social media kanalen zijn populair

Op dit moment worden we overspoeld met verschillende social media kanalen. Het is voor jou als ondernemer natuurlijk erg veel werk om op alle kanalen zichtbaar te zijn. Wil je je bij een nieuw kanaal aansluiten, bedenk jezelf dan altijd waarom juist dit kanaal iets bijdraagt aan jouw online zichtbaarheid. Je gaat er natuurlijk tijd en energie in steken en daar wil je wel wat van terug zien. In dit blog bespreken we de meest populaire kanalen voor ondernemers:

Facebook

Voordelen

Vrijwel iedereen maakt gebruik van dit medium. Het is een heel handig platform om je bedrijf op de kaart te zetten. Maak een eigen bedrijfspagina en zorg voor kliks naar je eigen website. Via de chatfunctie kun je eenvoudig praten met (potentiële) klanten. Op Facebook kun je verschillende berichten plaatsen, foto’s, video’s, een gifje of je deelt een leuke blog. Genoeg mogelijkheden dus.

Nadelen

Omdat er zo ontzettend veel gebruikers zijn op Facebook, is de kans op een vervelende reactie altijd aanwezig. Ook is het heel lastig om je berichten aan jouw doelgroep te laten zien. Er wordt massaal geliked en gedeeld op Facebook. Tot wel 60.000 berichten per seconde. Probeer daar maar eens tussen te komen als startende ondernemer. Om je zichtbaarheid te vergroten kun je advertenties inzetten. Hoe meer geld je in een advertentie pompt, hoe meer mensen er worden bereikt. Wil je je online advertenties zo succesvol mogelijk maken? Lees dan Online adverteren als zzp’er, iets voor jou?

Tip: Probeer voor jezelf een goede balans te vinden hoe vaak je per week een bericht plaatst. Specialisten raden aan om elke dag een bericht op je Facebook bedrijfspagina te plaatsen. Dit is best wel veel en je wil een overkill (waardoor mensen gaan afhaken) natuurlijk voorkomen. Wij raden je aan om te beginnen met drie berichten per week.

Instagram

Voordelen

Dit medium wordt steeds populairder, zeker onder jonge ondernemers. Werk je vooral met beelden? Meld je dan aan bij Instagram. De bezoekers willen vooral mooi en inspirerend beeldmateriaal zien. Zowel foto als videocontent. Op deze manier laat je zien wie jij bent en waar jouw bedrijf voor staat. Bezoekers zijn op zoek naar een sfeerbeeld, dus zorg ervoor dat jouw Instagram er netjes en verzorgd uitziet. Dit zegt ook iets over de uitstraling van je bedrijf.

Nadelen

Het is niet altijd makkelijk om jezelf in beelden uit te drukken. Gebruik daarom afwisselende content. Zoals een mooie quote die aansluit bij je bedrijfsdoelen. Daarnaast is het moeilijk om zichtbaar te zijn en te blijven tussen al die gebruikers op Instagram. Je kunt daarom gebruik maken van advertenties of een samenwerking met een influencer. Let er wel op dat dit een flinke financiële investering kan zijn. Dus bepaal voor jezelf wanneer jij tevreden bent met het gebruik van Instagram of een ander social mediakanaal.

LinkedIn

Voordelen

LinkedIn is een zakelijk platform. De berichten die worden gedeeld worden vaak door bedrijven of ondernemers bekeken. Maar ook door mensen die zoeken naar een toffe samenwerking of een nieuwe baan. Je kunt daardoor heel doelgerichte content maken en je netwerk vergroten. LinkedIn heeft veel groepen over een bepaald onderwerp. Dus zoek jij hulp of jij wil een dienst aanbieden kun je dat delen in deze groepen. Maak je naast een persoonlijk profiel ook een zakelijke pagina aan? Zorg dan dat deze aansluit bij wat jij als bedrijf wil uitstralen. Laat je logo zien en zorg dat je contactgegevens compleet zijn. Zo sta jij er als ondernemer netjes op én weten potentiële klanten hoe ze jou kunnen benaderen.

Nadelen

Zoals we net al zeiden kun je er ook voor kiezen om een bedrijfspagina aan te maken. Over het algemeen doen mensen zaken met mensen, waardoor er minder reacties komen op een bedrijfspagina. Het is daarom verstandig dat ook je persoonlijke pagina up to date is.

Daarnaast is dit platform niet zo geschikt om mooie video’s of visuele content (zoals foto’s en afbeeldingen) te delen. Een interessant artikel of een blog doet het vaak beter.

Tip: Ben je actief op diverse social media kanalen en vind je het vervelend om telkens op ieder kanaal apart een bericht te plaatsen? Maak dan gebruik van een social media planner. Koppel je pagina’s aan een tool die bij je past. Plaats eenvoudig, snel en tegelijk berichten op al je kanalen. Er zijn verschillende planners beschikbaar, zowel gratis als in abonnementsvorm.

Zoals je hebt gelezen bestaan er veel voor- en nadelen over het gebruik van social media. Zo zijn er ontzettend veel kanalen die je kunt inzetten en is het risico op nare reacties altijd aanwezig. Hoe jij social media gebruikt en welke kanalen je wil inzetten, is helemaal aan jou. Wij raden je aan om altijd goed na te denken wat je doel per kanaal is. Heel veel succes en hopelijk komen we je gauw tegen tijdens het scrollen.

 

Terug naar overzicht

Relevante artikelen

Top 10 best gelezen artikelen op ZZP-Forum
Wat zijn jouw goede voornemers zzp’er?
Laat jezelf zien! Juist nu.
Hoe trek jij de aandacht tijdens Black Friday?
Hoe ga jij om met kritiek op je werk?
Auteur

Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel dit blog