Deel dit blog
ZZP-Forum

Hoe ga jij om met kritiek op je werk?

9 september 2021   1120 keer gelezen  Ondernemen, Passie, Persoonlijkheid

Hoe ga je om met kritiek op je gemaakte werk?

Hoe ga jij om met kritiek op je werk?

Bleghh, heb je ontzettend hard gewerkt aan een project, wordt het finaal afgekraakt met een berg feedback. Wat nu?! Het kan soms lastig zijn om feedback om te buigen naar iets positiefs, daarom hebben wij deze acht tips voor je op een rij gezet.

Tip 1: pak feedback niet persoonlijk op

Van te voren heb je alle projectkaders afgestemd met je opdrachtgever. Je bent lekker aan de slag gegaan en was trots op het resultaat. Vol goede moed stuur je de opdracht naar je opdrachtgever en dan volgt er ineens een hele lijst met feedback en opmerkingen. Oeps, dat had je niet aan zien komen.

Hou altijd in gedachten: vat de feedback niet persoonlijk op. Het is namelijk geen kritiek op jou, maar op je project. Je zult merken dat dit de ene keer beter gaat dan de andere keer. Blijf daarom oefenen.

Tip 2: niemand is perfect

Leg je er bij neer dat een project de ene dag vlotter verloopt dan de andere dag. Iedereen heeft wel eens een mindere dag. Je slaapt soms minder goed of je hebt een overvolle agenda waardoor je even door de bomen het bos niet meer ziet. Dat is nou eenmaal zo. Probeer dit te accepteren. Morgen weer een dag.

Tip 3: laat de feedback verduidelijken

Bedank je opdrachtgever voor de feedback en neem het samen even door. Zo kan de opdrachtgever uitleggen wat hij bedoelt met bepaalde opmerkingen en kun jij de vragen stellen die je had na het lezen van de feedback.

Je zult zien dat het best kan meevallen en veel feedback snel verwerkt is in het project. Twijfel je, leg het project dan even weg en neem de tijd om er na een paar dagen nog eens naar te kijken.

Tip 4: je wordt steeds beter in je werk

Zie de feedback die je krijgt als opbouwend. Van feedback kun je leren en het geeft jou de kans om nog beter te worden. Laat ook eens een collega zzp’er naar het project kijken, voordat je het opstuurt naar je opdrachtgever. Soms staar je je blind en kan juist de blik van een ander heel verhelderend werken.

Tip 5: ga in de schoenen van je opdrachtgever staan

Probeer je in te leven in de opdrachtgever. Hij bekijkt het project waarschijnlijk vanuit een andere context dan jij als uitvoerder. Hou dit in je achterhoofd. Je zult zien dat het krijgen van feedback dan minder zwaar voelt.

Tip 6: vraag een complimentje

Is er een opdrachtgever bij die vaak negatief is en eigenlijk zelden een compliment geeft? Probeer dan te bespreken wat dat doet met jou. Vraag gewoon eens of de klant blij is met jouw werk. Het is namelijk heel normaal dat je energie krijgt van complimenten en je dan ook meer zin hebt om met die opdracht aan de slag te gaan. Probeer niet te denken voor een ander. Het is soms gewoon zo dat iemand helemaal niet door heeft dat hij of zij weinig positieve feedback geeft. Probeer het maar eens te benoemen.

Tip 7: opdrachtgever had zijn dag niet

Het is ook niet altijd makkelijk om feedback op een nette manier te geven. Sommige mensen zijn wat directer van aard en misschien moet je als uitvoerder ook niet al te gevoelig zijn. Een opdrachtgever kan ook wel eens een slechte dag hebben. Trek het je niet aan.

Tip 8: het is maar werk

Probeer het allemaal niet te zwaar te zien. Het is maar werk. Als iemand de opdracht echt niet goed vindt, dan kan het altijd aangepast worden. Geen man overboord.

Blijf lekker jezelf, maar blijf goed communiceren met je opdrachtgever. Dan komt het allemaal goed. Meer inspirerende blogs lezen? We hebben ze voor je op een rijtje gezet.

Terug naar overzicht

Relevante artikelen

Wat voor soort ondernemer ben jij?
Top 10 best gelezen artikelen op ZZP-Forum
Wat zijn jouw goede voornemers zzp’er?
Klaar voor de kerst?
Laat jezelf zien! Juist nu.
Auteur

Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel dit blog