Hoe bouw jij relaties op met klanten? Ben jij actief op social media? Hoe vind jij de behoeftes en interesses van je doelgroep? Start je verkoopproces op social media: start met social selling.
Social selling
Social selling is het gebruik van social media in je verkoopproces. Dit kan zijn door het eerste contact te leggen via LinkedIn, of door een tweet te sturen dat je een partnerschap bent aangegaan. Ik hoor je denken: ik ben zzp’er, ik heb geen tijd om de hele dag op Twitter, Facebook en LinkedIn te zitten. Dat hoeft ook niet, maar pas het gebruik van social media toe in je wekelijkse (dagelijkse) werkzaamheden.
Je wordt sowieso gegoogeld
Ga er maar vanuit dat een (potentiële) jou op internet opzoekt. Ben je te vinden op social media, dan word je bekeken. Hoe kom jij over op de social media? Ben je actief, help je mensen bij vragen, of lees en kijk je alleen maar? Als iemand ziet dat jij veel nuttige tweets of Facebookberichten verspreidt, geeft jou dat een voorsprong op iemand die wel een Facebookprofiel heeft, maar het niet gebruikt.
Jij googelt toch ook jouw potentiële leveranciers? Iemand die actief op social media is en (nuttige!) informatie verspreidt komt toch ook beter over?
Eerste contact – social listening
Het gebruik van social media is dé manier om (eerste) contact te leggen. Gebruik social listening. Je kunt op internet vinden wat de interesses, problemen of frustraties van je klanten zijn. Zoek uit wat er speelt bij jouw doelgroep en haak hierop in. Laat zien dat jij er verstand van hebt. Zo laat je aan potentiële klanten een goede indruk achter, nog voordat je ze gesproken hebt. Maak vervolgens online een connectie met deze klant, bijvoorbeeld via LinkedIn. Stuur eens een interessant artikel, beantwoord een vraag, of noem de connectie in een tweet of bericht. Als je de klant daarna telefonisch benadert is het eerste contact al gelegd en hoef je dus niet koud te bellen.
Profileren
Social media zijn ook de perfecte plek om jezelf te profileren. Waar ben jij goed in? Straal dit dan online uit. Kun je goed schrijven? Schrijf interessante artikelen. Heb je een mooi product? Plaats foto’s op Pinterest. Maar maak er geen eenrichtingsverkeer van. Toon interesse in klanten en andere bedrijven. De kans is groot dat je deze positieve energie terugkrijgt.
Bouw de relatie op
De meeste verkoop wordt niet gedaan bij het eerste contact, of je moet brood verkopen. En zelfs dan is het handig als je je kunt inleven in je klanten. Waar hebben zij behoefte aan? Dit vind je op social media. Bouw een relatie op via de vele media die er zijn. Pak vervolgens door met telefonisch en/of face-to-facecontact. Zie jezelf als een adviseur, help je klanten.
Luister
Het lijkt me overbodig om te vermelden, maar: luister! Luister naar je klanten en doe er iets mee. Denk niet dat jouw product zo geniaal is dat het zichzelf verkoopt. Ga aan de slag. Is je verkoop geslaagd? Gefeliciteerd! Heb je dit ook gedeeld? Hou vervolgens contact via social media. Blijf het contact warmhouden met een tweet, Facebookpost of LinkedInbericht.
{{c.UserName}}
{{c.PostedOn}}
Reactie plaatsen
Reactie wijzigen