Een maand geleden ben ik begonnen met mijn ondernemingsplan. Ik had al een opzet gemaakt voor mezelf. Nu duik ik nog dieper in mijn plan en bepaal ik m’n doel en strategie.
Tot zover
Ik heb de vorige keer voor mezelf op een rijtje gezet waarom ik een ondernemingsplan schrijf. En wat er in moet staan. Wat moet erin?
- Doel: Wat ga ik doen met m’n bedrijf? Wat ga ik verkopen/leveren? Waarom begin ik m’n bedrijf?
- Strategie: Wie zijn m’n concurrenten en hoe doen zij het? Hoe ga ik mij onderscheiden?
- Marktonderzoek: Hoe ziet de markt eruit?
- Financiën: Heb ik investeringen nodig? Wat is een realistische inschatting van omzet, winst en risico’s?
- Marketingplan: Wat zijn m'n marketingdoelen? Wat is m'n budget? Wat worden m'n (extra) inkomsten?
Vandaag bespreken we het doel en strategie van je bedrijf.
Inleiding
Ik begin m’n plan met de inleiding. Hierin introduceer ik mezelf. Wie ben ik? Wat doe ik? Omdat ik de vrouw achter m’n bedrijf ben (ik start een eenmanszaak, dus ik bén het bedrijf), is het belangrijk dat ik mezelf ook even presenteer. Want mijn klanten en investeerders zullen toch altijd vooral met mij te maken krijgen.
Doel
Wat is het doel van m´n bedrijf? Dit zet ik niet alleen voor mijn investeerders of zakenpartners op papier. Het is voor mezelf ook prettig om even een stapje terug te doen en duidelijk te hebben wat ik precies wil. Aangezien mijn plan al uitgebreid genoeg wordt, probeer ik dit zo kort en concreet mogelijk neer te zetten.
Strategie
Waar komt het idee voor mijn bedrijf vandaan? Is er een probleem in de markt of samenleving dat ik wil oplossen? Is er behoefte aan mijn product/dienst/bedrijf? Dit zijn belangrijke vragen om te beantwoorden.
Wat ga ik met m’n product of dienst bereiken? Hier probeer ik zo specifiek mogelijk in te zijn. Dus niet: ik ga bloggen. Maar uitgebreider, meer concreet.
Op welke manier ga ik werken? Werk ik alleen? Of juist veel samen met anderen? Ik besluit om zeker in het begin veel alleen te werken. Ik start niet voor niks een eenmanszaak. Maar ik wil in de toekomst zeker wel gegroeid zijn, zodat ik personeel moet aannemen.
Doelgroep
Om van m’n bedrijf een succes te maken moet ik de juiste mensen bereiken. Dat is mijn doelgroep, mijn potentiële klanten. Waar zitten mijn klanten? Zijn dit vooral mannen of vrouwen? In welke leeftijdscategorie? Zijn deze in een bepaalde regio in Nederland, of zit mijn doelgroep nationaal, of zelfs over de hele wereld?
Marktonderzoek
Nu ik mijn strategie en doelgroep bepaald heb start ik met mijn marktonderzoek. Weet ik hoe mijn markt eruit ziet? Ik ben overtuigd van mijn bedrijf, maar wat vinden mijn potentiële klanten van mijn product of dienst?
Ik stel mezelf de volgende vragen:
- Wat voor ondernemers zitten er in mijn branche?
- Hoeveel mensen starten er in mijn branche elk jaar? Hoeveel stoppen er?
- Hoeveel omzet wordt er gedraaid?
- Wat zijn de ontwikkelingen?
- Stijgt de omzet in je branche?
- Spelen er (technische) innovaties?
- Is er ander nieuws?
Ik ga op onderzoek binnen mijn doelgroep. Via enquêtes en vraaggesprekken kom ik erachter wat mijn toekomstige klanten van m’n product vinden. De resultaten neem ik mee in mijn ondernemingsplan.
Concurrenten
Ik hoef gelukkig niet alles zelf te bedenken. Er is een grote kans dat er al concurrenten in mijn markt zijn. Hoe doen zij het? Waar laten zij steken vallen? Ik verzamel de goede eigenschappen van verschillende concurrenten bij elkaar. Ik bepaal op welke punten ik het beter ga doen dan mijn concurrenten en natuurlijk: hoe?
Financiële plan
Mijn ondernemingsplan begint al vorm te krijgen. Ik heb mezelf gepresenteerd, m’n doel, strategie en doelgroep bepaald. En ik heb marktonderzoek gedaan en mijn marketingstrategie uitgestippeld. Volgende stap: het financiële plaatje.