Boekhouden is verplicht, helaas zou je bijna zeggen. Er zijn verschillende manier om je boekhouding te doen. Je kunt ervoor kiezen om alles ‘over de schutting te gooien’ bij een boekhouder. Of je doet je boekhouding in een programma, zoals Excel. Steeds meer zzp’ers kiezen voor een online boekhoudprogramma. Maar hoe kies je het beste boekhoudprogramma? Daarom nu 6 tips bij het kiezen van het beste boekhoudprogramma.
Tip 1: Wat is het beste boekhoudprogramma?
Wat voor jou het beste boekhoudprogramma is, ligt helemaal aan jou. Wat wil je er allemaal mee doen? Wil je alleen je administratie bijhouden? Of bijvoorbeeld ook direct je btw-aangifte ermee doen? Je hebt keuze uit hele uitgebreide pakketten en pakketten die heel basic zijn.
Grote en kleinere boekhoudprogramma’s
Je hebt kleinere boekhoudprogramma’s, met niet zoveel functies en grote, uitgebreide pakketten. Logischerwijs zijn de kleinere programma’s goedkoper dan de uitgebreidere. Kies daarom een boekhoudprogramma dat én genoeg functies heeft, zodat je zo min mogelijk tijd aan je boekhouding kwijt bent, én dat niet te duur voor je is.
Diverse functies
Hou in je achterhoofd dat een goed boekhoudprogramma je veel tijd kan besparen. Zo kun je bijvoorbeeld je zakelijke rekening koppelen, maar ook je webshop. Ook kun je met een uitgebreid boekhoudprogramma direct je facturen sturen.
Tip 2: Kies een online boekhoudprogramma
Er zijn niet zoveel offline pakketten meer, maar zijn er nog wel. Wat mij betreft is dat echt ouderwets. Dan kun je net zo goed je administratie nog in Excel doen. Kies je echter voor een boekhoudprogramma, ga dan voor een online programma. Dan heb je altijd toegang tot je administratie (vaak ook via je smartphone) en kun je op ieder moment je boekhouding bijwerken. Online boekhoudsoftware is bovendien altijd up-to-date, ook bij wetswijzigingen, én je boekhouding wordt veilig in de cloud bewaard. Zo ben je je gegevens nooit kwijt als je computer crasht of je huis/kantoor afbrandt.
Tip 3: Kies een makkelijk boekhoudprogramma
Boekhouden is in principe niet moeilijk. Er is alleen wel heel veel mogelijk, waardoor het moeilijk kan worden. Kies daarom voor een boekhoudprogramma dat het je makkelijk maakt. Met duidelijke functies. Kom je er niet uit, dan moet de support-afdeling je goed kunnen helpen. De meeste programma’s kun je altijd een tijdje (meestal 2 weken) gratis uitproberen. Gebruik die proefperiode om te kijken of je goed en snel geholpen wordt door de helpdesk of supportafdeling (als ze die überhaupt al hebben).
Tip 4: Boekhoudprogramma zzp
Let ook op of het geschikt is voor verschillende doelgroepen. Sommige programma’s zijn voor grote bedrijven, of juist heel simpel. Kies een programma afgestemd is op jou. Zo kan je boekhoudprogramma meegroeien met jouw bedrijf. Als zzp’er wil je een boekhoudprogramma voor zzp’ers. Dus niet voor grote bv’s of accountantskantoren.
Uitgebreid genoeg
Je hoeft dus geen heel groot pakket, met overbodige functies. Maar denk ook aan functies die je in de toekomst wellicht nodig gaat hebben. Misschien denk je dat je op dit moment nog gemakkelijk via de website van de Belastingdienst je btw-aangifte kunt doen. Als je dadelijk wat groter bent en meerdere facturen per maand verstuurd, is het echter makkelijker én sneller om de btw-aangifte direct vanuit je boekhoudprogramma te doen. Als je dan gekozen hebt voor een pakket waarmee je geen btw-aangifte kunt versturen, zit je vast aan een verkeerd programma. Denk dus van tevoren goed na wat je in de toekomst misschien nodig gaat hebben.
Tip 5: Gratis boekhoudprogramma
Sommige programma’s zijn een periode gratis. Vaak is het een proefperiode van 2 of 4 weken. Andere programma’s hebben speciale acties voor startende ondernemers, bijvoorbeeld een jaar gratis boekhouden en facturen. Kijk hier ook naar, want een gratis boekhoudprogramma kan je toch weer wat kosten besparen.
Tip 6: Onze keuze
Voor het gemak zetten we hier de belangrijkste tips nog een keertje op een rij:
- Kies een boekhoudprogramma dat alle functies heeft die je nodig hebt, zoals facturatie, btw-aangifte, koppelingen met je zakelijke rekening of webshop, en een mobiele app.
- Kies voor een online boekhoudprogramma, dat je gegevens veilig bewaard in de cloud.
- Kies een gemakkelijk programma dat, als je er niet uitkomt, je helpt bij de inrichting van je boekhouding.
- Hou rekening met de groei van je bedrijf. Kies een pakket dat ook nog uitgebreid genoeg is als je onderneming de komende tijd verder groeit.
- Kijk ook naar gratis boekhoudprogramma’s.
Daarom raden wij e-Boekhouden.nl aan. Een compleet boekhoudprogramma, met veel handige tools en koppelingen. Zo koppel je gemakkelijk je zakelijke rekening, webshop of betaalprovider (PSP) aan je administratie. Daarnaast kun je ook gemakkelijk online factureren met e-Boekhouden.nl, zodat je nooit te veel tijd kwijt bent aan je administratie.
15 maanden gratis boekhouden voor starters
Bovendien heeft e-Boekhouden.nl een speciale actie. Startende ondernemers kunnen 15 maanden gratis boekhouden en facturen sturen. Kijk op e-Boekhouden.nl start direct met gratis boekhouden én factureren.