- Administratie en boekhouding
- Wat je moet weten over boekhouding
- Hoe bepaal je je uurtarief als zzp'er?
- Hoe maak ik een goede factuur als zzp'er?
- Hoe zet ik zelf een administratie op?
- Hoe zit het met bewaarplicht?
- Balans opstellen. Hoe doe ik dat?
- Jaarrekening opstellen
- Offerte opstellen: tips & tricks
- Boekhoudsoftware: de feiten op een rijtje
- Financieel
- Fiscaal
- ICT
- Starten
- Juridisch
- Marketing en Acquisitie
- Verzekeringen
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.
Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.
De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.
Hoe bepaal je je uurtarief als zzp'er?
Een uurtarief vaststellen is niet makkelijk. Er is helaas geen gouden tip en ook het perfecte uurtarief bestaat helaas niet. Je moet zelf je uurtarief bepalen en om dat goed te doen moet je rekening houden met verschillende factoren. Je hoeft ook niet één uurtarief te hanteren. Kies per situatie het bestpassende uurtarief. En als je onderstaande factoren meeneemt, kun je zelf jouw uurtarief vaststellen per opdracht.
1. Wat is het uurtarief van je concurrenten?
Ga na of er concurrenten zijn die de opdracht ook kunnen uitvoeren. Als blijkt dat jij over gespecialiseerde kennis beschikt, waar anderen niet over beschikken is een hoog uurtarief geoorloofd. Maar als jij één van de velen bent die de opdracht kan uitvoeren, zul je een lager tarief moeten hanteren, zodat de opdracht niet naar een concurrent gaat.
2. Duur en de omvang van de opdracht
Laat je uurtarief ook afhangen van de duur en de omvang van de opdracht. Zo kun je voor een korte klus van een paar uur een hoger uurtarief vragen dan voor een opdracht van drie maanden. Als je langere tijd aan een opdracht werkt, betekent dat automatisch dat je voor die periode zeker bent van inkomen.
3. De opdrachtgever en je uurtarief
Zoek uit wie je opdrachtgever is. De ene opdrachtgever is namelijk de andere niet. Een klein creatief bureau, of een start-up zal een kleiner budget hebben dan een overheidsinstelling of een multinational. Het is niet ongebruikelijk om bij een overheidsinstelling een hoger uurtarief te hanteren dan bij een commercieel bedrijf.
4. Vraag en aanbod
De opdrachtgever kan bij het aanvragen van jouw offerte aangeven dat ze ook offertes hebben aangevraagd bij concurrenten. Je weet niet of dat daadwerkelijk zo is en je weet waarschijnlijk ook niet bij wie, maar het is toch raadzaam om in het geval van meerdere offertes je uurtarief niet te hoog in te zetten.
5. Vergelijk jouw uurtarief
Verken de markt en vergelijk de prijzen van je concurrenten. Op deze manier vind je wat een gangbaar tarief is voor jouw werkzaamheden. Hoewel je vrij bent om zelf je prijs te bepalen, is het aan te raden je prijs af te stemmen met de gangbare prijs. Je opdrachtgever is ook op de hoogte van de markt en zal zeer waarschijnlijk niet akkoord gaan met een veel hoger uurtarief.
Tip: check de uurtarieven van jouw branche via de Tarief-calculator!
6. Onderhandelingstechniek
Het is niet onbelangrijk om je onderhandelingsvaardigheden te ontwikkelen. Er zit altijd wel een marge in de prijs. Zorg ervoor dat die marge aan jouw kant voordelig uitvalt. Je onderhandelt goed als jij de opdrachtgever de indruk geeft dat hij een scherp tarief voor jouw vaardigheden te pakken heeft, terwijl jij weet dat je juist goed beloond wordt voor je werkzaamheden.