Administratie en boekhouding
Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel deze pagina

Balans opstellen. Hoe doe ik dat?

Een balans opstellen, hoe zat dat ook alweer? Je hebt het vast wel ergens op school geleerd. Activa en passiva en zo. We leggen het je hier uit. Het is niet moeilijk. Is het verplicht? Nee. Is het handig? Ja. Een balans geeft je een actueel financieel inzicht in je bedrijf. Zodat je met één oogopslag zicht hebt op je bezittingen, eigen vermogen en schulden.

Wat is een balans ook alweer?

Een balans is een actueel overzicht van je bezittingen en schulden. Het is een momentopname. Je weet precies hoe je bedrijf er op dát moment financieel voorstaat. De balans laat je zien welke investeringen je hebt gedaan en hoe je deze investeringen hebt gefinancierd.

Een belangrijk kenmerk van de balans is dat deze altijd in evenwicht is. Opgeteld moeten de bedragen aan beide kanten altijd op hetzelfde bedrag uitkomen.

Hoe ziet een balans eruit?

Activa

Passiva

Vaste activa

Eigen vermogen

Vlottende activa

Lang vreemd vermogen

 

Kort vreemd vermogen

Activa: dit zijn al je bezittingen. Dit is dus het geld en goederen die je hebt én het geld dat je nog moet ontvangen van je klanten (debiteuren).

Passiva: dit zijn alle schulden en je eigen vermogen. Dus alles wat jouw bedrijf nog moet terugbetalen.

Vaste activa: bezittingen die langer dan een jaar meegaan, zoals je bedrijfsauto of –pand. Deze moet je ook over meerdere jaren afschrijven.

Vlottende activa: je bezittingen die je maar één productieproces kunt gebruiken, bijvoorbeeld voorraad en grondstoffen. Maar hier hoort ook het geld van je zakelijke rekening bij.

Eigen vermogen: het bedrag dat jij zelf in je bedrijf hebt gestoken.

Lang vreemd vermogen: Leningen die langer dan een jaar lopen, bijvoorbeeld je hypotheek.

Kort vreemd vermogen: kortlopende schulden. Dit zijn betalingen die je binnen een jaar moet doen, bijvoorbeeld aan je leveranciers. 

Hoe zit het met de geldigheid van een balans?

Een balans is een momentopname. Je verdoet je tijd als je bij elke aanschaf, investering of nieuwe levering een nieuwe balans zou maken. Een verandering op je balans wordt een balansmutatie genoemd. Zet daarom alleen de mutaties erbij, in plaats van elke keer een nieuwe balans te maken.

Let op: deze mutaties moeten net als de balans in evenwicht zijn. Stel dat je voor 1000 euro aan voorraad hebt verkocht. Dan dalen je bezittingen (vlottende activa) met 1000 euro, maar het geld op je rekening stijgt met 1000 euro (vlottende activa). Aan de linkerkant is bij activa dus 1000 euro afgegaan en meteen bijgekomen.

Balans opstellen, verplicht?

Zoals hierboven al gezegd is een balans opstellen handig om te kijken hoe je bedrijf er voorstaat. En het is niet altijd verplicht. Wel moet je als je aangifte inkomstenbelasting gaat doen een balans opstellen. Dit kun je ook door een boekhouder laten doen, maar ook prima zelf.

Balans opstellen vanuit je boekhouding

Als je een goed boekhoudprogramma hebt, is de balans opstellen een fluitje van een cent. In bijvoorbeeld e-Boekhouden.nl kun je wanneer je wilt de balans zien. Deze is automatisch altijd up-to-date.

e-Boekhouden.nl is voor startende ondernemers 15 maanden gratis te gebruiken. Kijk op de e-Boekhouden.nl en probeer het boekhoudprogramma een jaar gratis uit.

Terug naar het overzicht