- Administratie en boekhouding
- Financieel
- Fiscaal
- ICT
- Starten
- Juridisch
- Algemene voorwaarden. Heb je ze nodig?
- Personeel aannemen als zzp´er
- Betalingstermijn
- Octrooi of patent: relevant voor jou?
- Wat te doen bij wanbetalers?
- Zwanger en zzp’er
- Juridisch contract opstellen
- Bedrijfspand huren? Onderhandelen!
- Marketing en Acquisitie
- Verzekeringen
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.
Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.
De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.
Betalingstermijn
Een groot gedeelte van de kleine ondernemingen in Nederland krijgen hun rekeningen te laat betaald. En dat is een probleem. Zzp’ers lopen hierdoor financiële risico’s. Hierbij moet je denken aan het lenen van geld, het uitstellen van nodige investeringen, voorschieten van inkomstenbelasting en omzetbelasting. Belangrijk voor jou dus om ervoor te zorgen dat jouw facturen en rekeningen op tijd worden betaald. Onderstaand vind je 6 tips met betrekking tot betalingstermijnen.
1. Redelijke betalingstermijn
Het is belangrijk dat je een redelijke betalingstermijn hanteert die overeenkomt met je algemene voorwaarden. Wat is redelijk? Een betalingstermijn van 30 dagen wordt als redelijk ervaren. Hanteer je liever een betalingstermijn van 14 dagen? Dat kan ook. Zorg dan wel dat dit ook is opgenomen in je algemene voorwaarden.
2. Deelfacturen bij grote bedragen
Om je klant tegemoet te komen en zelf te voorkomen dat er grote bedragen openstaan, kun je deelfacturen inzetten. Bij een bedrag van € 15.000 kun je bijvoorbeeld elke 14 dagen € 5.000 incasseren. Hierdoor geef je de klant meer ruimte, verleng je de betalingstermijn iets en ben jij er zeker van dat er binnen 30 dagen in ieder geval al € 10.000 betaald is.
3. Stuur op tijd een herinnering
Als een factuur niet binnen de betalingstermijn betaald wordt, is het zaak dat je meteen actie onderneemt en een eerste herinnering verstuurd. Een eerste herinnering hoeft helemaal niet vervelend te zijn. Je moet dit zien als een vriendelijke manier om je klant te attenderen op de factuur die misschien vergeten is of onder op de stapel is beland.
4. Blijf vriendelijk
Blijf vriendelijk bij de eerste herinnering. Als hier binnen een week niet op gereageerd wordt bel je klant. Vraag hem vriendelijk de factuur zo snel mogelijk te betalen. Lukt dit niet, maak dan samen concrete afspraken of eventuele deelfacturen (zoals in punt 2). Vriendelijk en zakelijk gaan heel goed samen.
5. Boeterente
Het is niet ongewoon om boeterente te rekenen als een betaling uitblijft. De overheid heeft hiervoor een rente vastgesteld. En die kun jij hanteren. Er geldt een boeterente van 8% en een onkostenvergoeding van € 40,-.
6. Rechtsbijstandverzekering
Het is raadzaam on een rechtsbijstandverzekering af te sluiten. De kans is aanwezig dat een klant, ondanks jouw vriendelijke verzoeken en herinneringen, niet betaalt. Dan zul je om het bedrag toch nog te vorderen een incassobureau moeten inschakelen. In principe komen alle kosten van de deurwaarder voor rekening van de klant die nog niet betaald heeft. Toch is het verstandig om een rechtsbijstandverzekering af te sluiten in het geval dat je verdere juridische stappen moet nemen.