- Administratie en boekhouding
- Financieel
- Fiscaal
- ICT
- Starten
- Juridisch
- Algemene voorwaarden. Heb je ze nodig?
- Personeel aannemen als zzp´er
- Betalingstermijn
- Octrooi of patent: relevant voor jou?
- Wat te doen bij wanbetalers?
- Zwanger en zzp’er
- Juridisch contract opstellen
- Bedrijfspand huren? Onderhandelen!
- Marketing en Acquisitie
- Verzekeringen
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.
Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.
De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.
Wat te doen bij wanbetalers?
Als zzp’er wordt jouw inkomen bepaald door de facturen die door jouw klanten betaald worden. Maar wat als er nu klanten tussen zitten die niet op tijd betalen, of zelfs helemaal niet betalen? Jij komt hierdoor in de problemen. Het is dus belangrijk dat je weet hoe je om moet gaan met een wanbetaler. Hieronder vind je de stappen van de weg die je moet bewandelen om de wanbetaler alsnog te laten betalen.
1. Duidelijke factuur
Zorg er voor dat je facturen duidelijk zijn en alle nodige informatie bevatten. Een factuur behoort namelijk aan een aantal voorwaarden te voldoen. Er moeten altijd de volledige bedrijfsgegevens inclusief KvK- en btw-nummer opstaan. En de factuurdatum en betalingstermijn moeten vermeld worden. Op deze manier is het nooit onduidelijk wanneer de betalingstermijn is verstreken. Een gemiddelde betalingstermijn ligt tussen veertien en dertig dagen.
2. Vriendelijke betalingsherinnering
Als de betalingstermijn verstreken is en je nog steeds geen geld hebt ontvangen is het tijd om de eerste betalingsherinnering te sturen. Dit is een vriendelijke en zakelijke brief waarin je de klant attendeert op de verstreken betalingstermijn en verzoekt zo snel mogelijk alsnog te betalen.
3. Telefonisch verzoek
Is de factuur na de betalingsherinnering nog niet voldaan? Dan is het een goed idee om telefonisch contact op te nemen. Houd in dit gesprek de toon ook vriendelijk en zakelijk. Verwijs naar de verstuurde betalingsherinnering en verzoek de klant vriendelijk met spoed de openstaande factuur te betalen. Hoe vriendelijker en zakelijk je blijft, hoe groter de kans is dat de klant alsnog betaalt.
4. Tweede betalingsherinnering
Heeft het telefoontje toch geen succes gehad? Of heb je de klant telefonisch niet te pakken gekregen? Dan zul je een tweede betalingsherinnering moeten sturen. Deze betalingsherinnering heeft ook een zakelijke toon, maar bevat daarnaast ook een waarschuwing. Je vermeldt in deze herinnering namelijk dat als de klant nu verzaakt te betalen jij genoodzaakt bent verdere stappen te ondernemen.
5. Incassobureau
Het is vervelend dat het zover moet komen, maar als er na de tweede betalingsherinnering nog geen betaling is binnengekomen is het tijd om een incassobureau in te zetten. Op het moment dat je dit doet stel je de klant officieel in gebreke. Zelf stuur je de klant ook nog een laatste brief, waarin je mededeelt dat je een incassobureau hebt ingeschakeld en dat de bijkomende kosten voor de rekening van de klant zijn.
6. De rechter
De laatste stap is het aanspannen van een rechtszaak. Als je tot deze stap wilt overgaan is het raadzaam een juridisch adviseur in te schakelen. Hij of zij helpt je bij het uitzetten van een officiële dagvaarding en het opstarten van de gerechtelijke procedure.