Juridisch
Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel deze pagina

Een bedrijfspand huren? Onderhandelen!

Bedrijfspand huren - onderhandelen

Een bedrijfspand huren. Kan er onderhandeld worden? Jazeker!

Heb je voor een externe bedrijfsruimte gekozen en ga je huren? Let er dan op dat je niet te veel betaalt en niet vastzit aan een wurgcontract. Onderhandel voordat je ondertekent en neem onderstaande punten mee in je onderhandeling.

1. Prijs-kwaliteit

Het meest voor de hand liggende punt. Maar daarom ook een belangrijk punt. Je moet weten waarvoor je betaalt. Huur je een kale ruimte? Moet je de hele ruimte zelf opknappen? Is er al een nooduitgang en brandvoorziening? En hoe zit het met airconditioning? Zijn (extra) voorzieningen meegenomen in de huurprijs?

2. Servicekosten

Zorg dat je vooraf op papier hebt staan of er servicekosten worden berekend en of deze in- of exclusief de huurprijs zijn. Hoe hoog zijn de servicekosten en wanneer worden deze berekend?

3. Vergunningen

Vraag aan de verhuurder de volgende vergunningen schriftelijk: asbestvrij- en legionellaverklaring. Je hebt als huurder vraagplicht. Zorg er dus voor dat je deze verklaringen schriftelijk hebt. Alleen een mondeling “alles is in orde” is niet voldoende.

4. Huurvrije periode

Je kunt onderhandelen over een huurvrije periode. De lengte van deze periode hangt af van de lengte van het contract. Een huurvrije periode is alleen zinvol als de huurprijs na de huurvrije periode niet (veel) hoger is dan marktconform.

5. Oplevering

Zorg ervoor dat je afspraken maakt over oplevering van het pand. Misschien wil jij aanpassingen aan het pand doen, maar ben je verplicht om het pand bij vertrek in oude staat op te leveren. In dat geval maak je hoge kosten om alles weer te herstellen. 

6. (On)mogelijkheden

Hoe flexibel is de verhuurder? Wat is er wel mogelijk en wat absoluut niet? Kun je tussentijds opzeggen, als je onderneming onverwacht niet loopt? Is het mogelijk om een extra aanliggende ruimte te huren als je groeit? En is het mogelijk een ruimte op te zeggen als je krimpt. Onderhandel hierover, zodat je later niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

Terug naar het overzicht