- Administratie en boekhouding
- Financieel
- Fiscaal
- ICT
- 8 handige cloud-applicaties voor zzp’ers
- Handige apps voor ondernemers
- Ben je al in de wolken? Werken in de cloud
- Effectief inzetten van social media
- Google Ads: interessant voor jou?
- Google Analytics
- Nieuwsbrief checklist
- Social media: 8 onmisbare tools
- Je website bouwen door een professional
- Een zakelijke website bouwen: kan ik dat zelf?
- SEO tips & tricks
- Starten
- Juridisch
- Marketing en Acquisitie
- Verzekeringen
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.
Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.
De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.
Effectief inzetten van social media
Je kunt als zzp’er eigenlijk niet meer om social media heen. Het is voor veel bedrijven een groot en onmisbaar marketingaspect. Het bereik via social media kan gigantisch zijn. Als zzp’er kun je op dit gebied dan ook niet achterblijven. Maar, niet elke zzp’er is een expert in social media. Onderstaande tips helpen je op weg in de wondere wereld van social media.
1. Wie is mijn doelgroep?
Je hebt misschien het idee om met je onderneming actief te zijn op alle social media kanalen, zodat je zoveel mogelijk mensen bereikt.Toch moet je dit niet zomaar doen. Bij social media draait het namelijk om interactie. En die interactie zul je waar moeten maken. Het wordt een heel tijdrovend proces als je op tientallen social media interactie moet creëren en onderhouden. Begin daarom met twee kanalen. De kunst is dan om de twee kanalen te kiezen waar jouw doelgroep het meest actief is.
2. Interactie
We noemden het al. Interactie. Zonder interactie heeft het gebruik van social media weinig zin. Erger nog, een profiel zonder interactie leeft niet. En jij wil toch juist wel uitstralen dat jouw bedrijft leeft? Daarom is de interactie dus belangrijk. Je zult open moeten staan voor vragen, klachten en op- en aanmerkingen. Zo ga je de conversatie aan. Ook is het aan te raden om je te mengen in discussies die relevant zijn voor jouw bedrijf. Op die manier laat je jouw expertise zien zonder jezelf en je product en of dienst expliciet te verkopen. Op deze manier zien gebruikers dat jouw social media profiel meer is dan alleen maar verkoop.
3. Continu activiteit
Als je eenmaal enthousiast gestart bent met social media is het belangrijk dat je actief blijft. Het komt niet professioneel over als je de ene maand dagelijks berichten de wereld instuurt en vervolgens een maand van de radar af bent. Bedenk daarom van tevoren hoe actief je kunt en wilt zijn. Het moet wel haalbaar zijn, want alle tijd die je aan social media besteedt, besteed je niet aan andere (belangrijke) zaken. Dus ga bij jezelf na hoeveel dagen je actief wil posten en hoeveel tijd je er per dag aan wilt besteden.
4. Ben professioneel
Het lijkt vanzelfsprekend, maar het is toch belangrijk dit punt nog eens te benoemen. Zakelijk gebruik verschilt op de meeste punten toch echt van het privégebruik dat je waarschijnlijk gewend bent. Stel jezelf daarom een aantal kritische vragen, voordat je begint met het zakelijk inzetten van social media. Denk bijvoorbeeld eens na hoe je zakelijk social media in wilt zetten en of je zakelijke posts ook op je privéprofiel wilt delen? Mogen beide profielen met elkaar in aanraking komen? Ga je in op een vriendschapsverzoek van een klant? Ook als dat betekent dat die klant daardoor toegang heeft tot jouw vakantiefoto’s? Gebruik je je Linkedin alleen zakelijk? Stel jezelf vragen voordat je zakelijke accounts aanmaakt. Denk na over je profielfoto en maak een social media marketingstrategie met richtlijnen.