Ik heb het hier wel eens vaker over innoveren gehad. Ook via bijvoorbeeld deze infographic. Omdat ik geloof in innoveren. Verbeter de manier hoe je werkt, vernieuw je product, ben creatief. Zodat jij succesvol kan zijn én blijven!
Innoveren? Hoeft van mij niet!
Innoveren klinkt voor jou misschien te zweverig of niet nodig. Je denkt misschien: Ik werk hard, weet wat ik moet doen. Innoveren is voor mij niet belangrijk. Maar is dat wel zo? Innoveren is belangrijk voor de toekomst van je bedrijf. Innovatieve bedrijven maken meer winst. Er zijn genoeg voorbeelden van bedrijven die de slag hebben verloren, omdat ze niet innoveerden. Ik heb Nokia en Kodak al eens genoemd, maar dit zijn slechts enkele van de vele bedrijven die te weinig aan innovatie hadden gedacht.
Innoveren is niet altijd een nieuw product
Mensen denken bij innoveren vaak aan nieuwe technologie. Smartphones, laptops, tablets. Allemaal resultaten van technologische innovatie. Maar er is meer dan dat. Innovatie is niet altijd een nieuw product of dienst ontwikkelen.
Sociaal innoveren
Wat dacht je van sociaal innoveren? Dat is het verbeteren van je organisatiestructuur. Maar ik ben maar een zelfstandige zonder personeel, denk je misschien. Dat kan, maar hoe heb jij alles geregeld? Hoe organiseer jij je eigen werk? Je eigen tijd? Word jij gelukkig van hoe je het nu geregeld hebt. Verbeter je organisatie, ook al ben je maar alleen. Kijk of je je werkwijze kunt verbeteren, je manier van zaken doen.
Heb je personeel in dienst? Kijk eens wat je kunt doen om je personeel productiever te laten werken en gelukkiger te maken.
Stapsgewijze innovaties: incrementeel
Wat je ook kunt doen is stapsgewijs innoveren. Denk maar aan een timmerman die nieuw (beter) gereedschap aanschaft. Of een kok die een nieuwe manier van bereiden gebruikt, waardoor zijn eten (net) iets beter smaakt. Dit zijn relatief kleine, simpele, innovaties waarmee jij je bedrijf verbetert. Dit wordt incrementele innovatie genoemd.
Radicaal innoveren
Radicale innovaties zijn grote veranderingen, waarbij je anders moet gaan denken en werken. Zoals die elektricien die ook zonnepanelen ging verkopen. Zo’n radicale innovatie kost meer tijd en investering om te realiseren. Maar het kan je veel nieuwe inkomsten opleveren en het geeft je misschien nieuwe energie (in het geval van de zonnepanelen allebei).
Dus waarom innoveren?
Het innoveren van je bedrijf, of dit nu sociaal, radicaal of incrementeel is, helpt je bedrijf verder. Je kunt je bedrijf laten groeien, productiever werken en uiteindelijk meer winst maken door goed te innoveren.
Hoe innoveren?
1. Vraag het jezelf én je klanten
Vraag eerst eens af wat je zelf verbeterd zou willen hebben. Waar word je gelukkiger van in je werk? Waar zou jij als klant van jouw bedrijf gelukkiger van worden? Zet dat voor jezelf op papier. Luister daarnaast goed naar je klanten. Krijg je vaak (kleine) klachten over iets? Zet dit voor jezelf op een rijtje. Vraag je klanten om feedback. Bouw een relatie op met je klant, bijvoorbeeld via social media.
2. Kijken naar je concurrenten
Je kunt veel leren van hoe je concurrenten werken. Wat doen je concurrenten goed? Waar liggen de kansen om je concurrenten voorbij te gaan? Zijn dat gebieden waar jij (nog) niet zoveel verstand van hebt? Denk dan eens na om een expert in te huren, of een samenwerking aan te gaan met een ander bedrijf.
3. Maak een plan
Maak een innovatieplan. Hoeveel geld en tijd kun en wil je investeren in de innovatie? Hoe lang gaat de opstartfase duren? Heb je personeel in dienst? Betrek je werknemers bij je plan. Zij kennen je bedrijf heel goed en hebben vaak goede ideeën over hoe je je innovatie kunt aanpakken.
Bij kleine innovaties hoeft dit plan natuurlijk niet uitgebreid te zijn. En kun je het zelfs alleen in je hoofd hebben. Als je je maar goed voorbereidt op innovaties.
4. Testfase
Hou, zeker bij grotere innovaties, rekening met een testfase. In het begin zullen er tegenslagen zijn en foutjes aan het licht komen. Heb je een nieuw product? Produceer dit op kleine schaal en test het zo goed mogelijk.
Aan de slag
En dan nu: aan de slag. Ga innoveren. Er zijn, zoals ik hier al eerder aangaf, verschillende redenen waarom je zou moeten innoveren. En veel manieren waarop je kunt innoveren. Denk daarom, hoe klein je jezelf als zzp’er ook vindt, dus goed na over innovaties. Het kan je bedrijf zeer succesvol maken!
Heb je vragen over innovatie of wil je ideeën voorleggen aan andere ondernemers? Deel het in het forum.
{{c.UserName}}
{{c.PostedOn}}
Reactie plaatsen
Reactie wijzigen