Google heeft weer eens wat veranderd. De advertenties aan de rechterkant, die er al jaren stonden, zijn verdwenen. Ziet er wat kaal uit op rechts, nietwaar? Wat betekent dit voor de adverteerders? En is adverteren via Adwords nog wel zinvol voor jou? We geven je de antwoorden én alternatieven.
Wat is er veranderd?
Sinds afgelopen weekend zijn de advertenties rechts verdwenen. Als je eerst zocht op bijvoorbeeld aansprakelijkheidsverzekering kreeg je 3 advertenties links en maximaal 7 rechts.
De advertenties aan de rechterkant zijn nu weggehaald en er is een vierde advertentieplaats aan de linkerkant bijgekomen. Zoals hieronder
Eerst werden er maximaal 10 advertenties getoond bovenaan; nu nog maar 4. Onderaan de pagina worden nu maximaal 3 advertenties geplaatst. Wat er aan die rechterkant komt is de vraag. Komen hier producten, net als Google Shopping? Of gaat Google hier eigen diensten of tools laten zien? We moeten het afwachten.
Organische resultaten
Onder de advertentie staan de organische resultaten. Dit zijn de zoekresultaten (in ons geval het zoekwoord aansprakelijkheidsverzekering) die zonder advertentie hoog scoren op Google. Je komt hoog op Google door je zoekwoorden te optimaliseren: SEO (search engine optimization). Door creatief te zijn (met je tekst, de zoekwoorden, links en dergelijke) kon je op de vierde plaats in Google komen, zonder te betalen. Nu er een vierde advertentie wordt getoond, kom je dus op z’n hoogst op de vijfde plaats.
Wat zijn de gevolgen?
Het lijkt erop dat de grote bedrijven, die veel tijd en budget hebben voor Google-advertenties, het gaan winnen. In de plaats van 10 advertentieplekken bovenaan, zijn het er nog 4. Oké er zijn ook nog 3 advertentieplekken onderaan de pagina, maar wie klikt daarop? De concurrentie voor de bovenste 4 plekken wordt dus enorm. En als jij niet bij de bovenste 4 advertenties van Google staat, waarom zou je überhaupt nog adverteren op Google?
Heb je een groot bedrijf dat veel geld wil en kan uitgeven om bovenaan in Google te komen, dan komt het vast goed. Maar de zzp’er met klein of geen budget komt (zelfs met veel creativiteit) amper nog op een goede plek in Google. Het grote geld regeert dus, ook bij Google. What’s new?
Wat moet ik dan?
Verleg je aandacht eens naar social selling, het inzetten van social media in je verkoopproces. Ga geen onnodig energie en tijd spenderen aan Google Adwords als dit niets oplevert. Deel je producten, diensten op Facebook, Twitter of LinkedIn. Heb je een mooi product? Plaats foto’s op Pinterest en deel dit. Ga online gesprekken aan met potentiële klanten, deel je kennis.
Moet ik dan helemaal niets meer met Google doen?
Tuurlijk wel, steeds meer mensen gebruiken namelijk adblockers, zodat de advertenties helemaal niet getoond worden. Het blijft dus belangrijk om hoog in de organische zoekresultaten te komen. Dit doe je door goede zoekwoorden te gebruiken, goede links en goede inhoud van je teksten. Kortom door goede SEO.