Er zijn verschillende manieren om reclame te maken als zzp’er. Een van die manieren is online adverteren, bijvoorbeeld via Google Ads. Misschien is dat ook wel iets voor jou.
Reclame maken
Weet je al wat je aan marketing wil doen? Heb je al een marketingplan? Nee, dan is dat misschien een eerste stap. Bedenk even hoe je reclame wil maken. Hoe kom je aan je klanten en hoe denk je meer klanten aan je te gaan binden?
Online adverteren
Je kunt op verschillende manieren reclame maken, of jezelf aan anderen laten zien. Dit kan via een advertentie in de lokale krant, maar ook door te netwerken, via social media of zelfs via de radio. Maar ook als startende zzp’er kun je prima online gaan adverteren.
Wat is online adverteren?
Online adverteren is aanbieden van je producten of diensten via het internet. Er zijn verschillende mogelijkheden om online te adverteren.
Advertenties op websites
Je kunt advertenties maken en deze plaatsen op andere websites. Dit kan bijvoorbeeld via een banner. Je betaalt dan zo’n website voor het gebruik van de advertentie ruimtes. Je spreekt dan met de beheerder van de website een prijs af. Dit kan op verschillende manieren.
- Een prijs per weergaves. Vaak is dit per duizend vertoningen. Dit heet een CPM (cost per mille).
- Een prijs per klik. Je wil als adverteerder dat mensen op de advertenties klikken en naar jouw website gaan. Anders heb je er niks aan. Je kunt dus ook betalen per klik. Je betaalt dan een bedrag voor 1 klik, oftewel op basis van CPC (cost per click).
- Je kunt ook per lead of per sale betalen. Dit betekent dat je alleen betaalt als de bezoeker iets bij jou afneemt. Bijvoorbeeld een offerte aanvraagt of een product bij je bestelt. Dit heet CPL of CPS, oftewel cost per lead of cost per sale.
Tekstlinks
Je kunt ook in plaats van advertenties jezelf via tekstlinks promoten. Bijvoorbeeld door het schrijven van een interessant artikel over jouw vakgebied. Of een advertorial. Dit is een artikel, bijvoorbeeld over jouw bedrijf, waarin je jezelf presenteert. Je kunt ook een interview met jezelf laten doen door een journalist. Je zet dan een link naar jouw website in het artikel, zodat de lezers van het artikel verder kunnen kijken op je website en daar hopelijk jouw product of dienst kopen. Het betalen van dit soort advertenties gaan ook meestal via CPM, CPC, CPL, of je betaalt een vast bedrag voor het artikel.
Affiliate
Je kunt ook nog gebruikmaken van een affiliate-netwerk. Verkoop je producten via een webshop, of kunnen potentiële klanten een offerte opvragen bij jou? Dan kan affiliate-marketing wel iets voor jou zijn. Je meldt je dan als adverteerder aan, bijvoorbeeld bij Daisycon of Tradetracker. Bij deze platformen zijn verschillende websites aangesloten. Zij gaan jouw producten aanbieden en zij krijgen een vergoeding per sale of lead.
Google Ads
Een van de meest gebruikte manieren om online te adverteren is via Google Ads. Dit heette tot een paar maanden geleden nog Google Adwords, misschien heb je er al van gehoord. Je betaalt via Google Ads voor de bovenste plekken in Google. Stel, je zoekt in Google op een bepaald woord, bijvoorbeeld zakelijke rekening. Je ziet de bovenste drie resultaten, dit zijn waarschijnlijk drie banken waar je een zakelijke rekening kunt openen. Dit zijn advertenties, dit kun je ook zien aan het Adv.
Bieden
Jij wil natuurlijk ook bovenaan in Google komen. Dit doe je door te bieden. Je betaalt bij Google Ads per klik (CPC dus). Als jij het hoogste bedrag biedt sta je bovenaan. Je kunt dit zelf regelen als je wil. Je maakt een Google-account aan en kunt aan de slag. Er zijn veel online marketingbureaus die je kunnen helpen bij Google Ads. Alleen kost je dit natuurlijk wel extra geld. Dit geld had je ook in extra advertenties kunnen stoppen. Zoek dus even uit of je het zelf kunt, of dat zo'n bureau juist geld voor jou kan opleveren.
Per klik
Zoals ik net zei betaal je per klik. Dat klikt misschien heftig (en dat kan het ook zijn). Op sommige zoekwoorden is een klik erg duur. Zo zijn klikken voor zoekwoorden over verzekeringen soms wel meer dan 30 euro. Al kan het nog gekker, in Amerika kunnen bepaalde zoekwoorden, bijvoorbeeld voor bepaalde letselschadegevallen, wel oplopen tot honderden dollars. Per klik!
Goed meten
Het voordeel van Google Ads is dat je goed kunt bijhouden wat het je oplevert. Is een bepaald zoekwoord relevant voor jou, dan kun je goed uitrekenen hoeveel zo’n klik ongeveer mag kosten.
Andere zoekmachines
Google is het meest populair, in Nederland gebruikt tussen de 95% en 99% deze zoekmachine. Je kunt ook eens kijken om te adverteren via die andere zoekmachine, Bing. Het voordeel van Bing Ads is dat er minder concurrentie is en daardoor betaal je minder voor een klik. Het nadeel is dat er heel veel minder mensen gebruik van maken, dus dat je waarschijnlijk niet heel veel verdient aan de Bing-advertenties. Maar het is altijd het proberen waard, toch?
Adsense
Je kunt ook online adverteren via Adsense. Dat is een advertentieservice van Google. Als je je aanmeldt voor Google Adsense kun je advertentiebanners plaatsen op diverse websites. Ook hier betaal je per click. De advertenties worden aangepast op de inhoud van de website. Zo staan er op websites over sport vaak advertenties die met het onderwerp te maken hebben. Zo klikken bezoekers eerder op de advertenties.
Adverteren op social media
Daarnaast kun je ook nog adverteren via social media, zoals Facebook, Twitter, YouTube of Linkedin. Je kunt berichten plaatsen op je eigen social media-account en dit vervolgens betaald promoten, of speciale advertenties maken voor op social media. Of dit iets voor je is, is vooraf moeilijk te zeggen. Misschien ken je iemand die hier ervaring mee heeft, of kun je een bureau inschakelen om je te helpen.