Als ondernemer weet je waarschijnlijk al dat social media onmisbaar zijn in je communicatie. Maar welke kanalen gebruik je allemaal? Waarschijnlijk is Facebook het eerste dat in je opkomt. Logisch, want Facebook is niet alleen in Nederland, maar in de hele wereld het meest gebruikte sociale medium. Het aantal Twitter-gebruikers wordt de laatste jaren alleen maar minder, maar er is één kanaal waar je niet meer omheen kan; Instagram. En daarom hebben wij wat feiten op een rijtje gezet.
1. De cijfers
Interactie is een woord dat je veel hoort als het om social media gaat. Het is belangrijk dat je niet alleen zendt, maar ook respons krijgt van je volgers. Posts van bedrijven op Facebook en Twitter leveren in de meeste gevallen slechts interactie op met minder dan 0,1% van de volgers. Op Instagram is dat tussen de 3 en 6 procent. Daarnaast volgt 62% van alle Instagrammers een bedrijf via het medium en zoekt 70% wel eens een bedrijf op.
2. De doelgroep
Terwijl de oudere generatie Facebook langzaam verovert, is dat op Instagram nog niet het geval. De grootste groep Instagramgebruikers (meer dan de helft!) is tussen de 18 en 29 jaar oud. Een kwart van de gebruikers is tussen de 30 en 49 jaar oud. Heb jij dus een jonge doelgroep, dan is het slim om je toch eens te verdiepen in Instagram.
3. Het doel
Waarvoor gebruik je social media eigenlijk? Om te laten zien wie je bent en wat je doet als bedrijf. En natuurlijk om uiteindelijk jouw product of dienst te verkopen. Maar Instagram is ook perfect al je de volgende doelen wil bereiken:
- Bouw een community: Creëer een groep trouwe volgers of fans en gebruik Instagram om vrienden te worden met je klanten. Dat zorgt voor een positieve vibe en verspreiding van je merk via je volgers.
- Vergroot de bekendheid van je merk via de community.
- Verbeter de loyaliteit: Zorg voor een band met je volgers en streef naar zo veel mogelijk interactie. Blije volgers vertellen het verhaal verder en worden ambassadeurs van jouw merk.
- Geef een kijkje achter de schermen: Laat je volgers niet alleen de harde buitenkant zien, maar geef je bedrijf eens bloot. Door insight information van je bedrijf te delen, komt je merk menselijker over en gaan je volger echt van je merk houden.
4. De posts
Ben je overtuigd? Ga dan snel aan de slag! Maar denk wel goed na over hoe je te werk gaat. Bedenk bijvoorbeeld wanneer je jouw content deelt en organiseer eens een wedstrijdje. Meer tips voor de perfecte Instagram post vind je in onze infographic.
5. Do’s en don’ts
Als laatste nog een paar ouderwetse do’s en don’ts.
Do’s
- Deel je Instagram posts ook op je andere social media, zoals Facebook en Twitter.
- Wees creatief. Plaats verschillende soorten foto’s en maak gebruik van de verschillende contentmogelijkheden. Maak eens een collage met Layout of een korte video met Boomerang.
- Maak een interactieve hashtag. Een goede hashtag wordt massaal overgenomen en zorgt voor een razendsnelle verspreiding van jouw bericht.
Don’ts
- Plaats niet te vaak iets. Het is belangrijke dat je regelmatig post, maar probeer niet te overdrijven. Dat kan er zomaar voor zorgen dat mensen je ontvolgen. Zoek dus de juiste balans.
- Verlies je merk niet uit het oog. Content die niet past bij jouw bedrijf, product of dienst kan irritatie veroorzaken bij je volgers. Dat is niet waarom ze je zijn gaan volgen en het kan er dus zomaar voor zorgen dat je volgers verliest. Blijf dicht bij jezelf.
Bericht: Hi there! If you feel anything for growing your instagram page, just let me know.<br>your Content gets a boost to increase your reach/impressions. Next to increasing<br>your reach and impressions you’ll also increase your chances to go viral and reach the Instagram’s Explore page, which will explode your brand!<br><br>Check the link below !!!<br><br>https://www.member.yrcharisma.com/growth/ref/546/
Geplaast door: Anoniem
Datum en tijd: 06/17/2018 12:00:55