We weten het allemaal: social media zijn dé plek om je bedrijf snel en (relatief) goedkoop op de kaart te zetten. De meeste bedrijven hebben inmiddels een Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram en Pinterest account. Jij misschien ook. Maar social media zijn constant in ontwikkeling en er is meer mogelijk dan je denkt. Denk bij bijvoorbeeld de start van je bedrijf ook hoe je je op social media gaat presenteren. De 3 belangrijkste ontwikkelingen van de afgelopen tijd staan hier uitgelegd.
1. Tijdelijke content
Berichten op bijvoorbeeld Facebook of Instagram plaats je niet om die er na een tijdje weer af te halen. Je denkt na over de tekst, de foto en het tijdstip waarop je het bericht deelt. Bij een platform als Snapchat hoef je daar veel minder over na te denken. Je Snaps zijn na een paar minuten weer verdwenen. Dat biedt ook mogelijkheden voor het bedrijfsleven. Geef klanten bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen of gebruik Snapchat om je doelgroep nieuwsgierig te maken.
Ook Instagram heeft tegenwoordig een optie om tijdelijke content te delen. Met de Stories deel je video’s en foto’s die tijdelijk zichtbaar zijn.
2. Shoppen via sociale media
Gebruikers van Facebook, Instagram en Pinterest baseren hun aankoopgedrag vaak op wat ze hebben gezien op sociale media. Om beter in die behoefte te kunnen voorzien, biedt Instagram bedrijven de mogelijkheid om producten te taggen. Achter die tag hangt dan een link naar de webshop, waardoor consumenten een product gelijk kunnen aanschaffen. Ook is het bedrijfsprofiel op Instagram uitgebreid met knoppen voor het direct bezoeken van een website of voor het direct bellen/mailen. Ook handig voor bedrijven die diensten verkopen dus.
Pinterest doet ook mee, met de Shop the Look tool. Gebruikers kunnen daarmee producten bekijken in Pinterest. Ze zien dan ook meteen de prijzen en klikken daarna snel door naar de webshop.
In de toekomst zal Social Shopping een steeds grotere rol gaan spelen.
3. Nog meer visuele content
Dat visuele content werkt, wist je natuurlijk al. Maar de mogelijkheden zijn tegenwoordig eindeloos. Waar je voorheen koos voor een foto of video kan je nu ook Animated GIF’s, Meme’s, Infographics en Live Video’s delen. Ook emoticons zijn niet meer weg te denken van je platforms.
Aan de slag!
Ben jij klaar om je social media weer helemaal van deze tijd te maken? Of moet je nog bij het begin beginnen? Lees ook ons kenniscentrumartikel over het effectief inzetten van social media of ontdek 8 onmisbare social media tools voor ondernemers.