Social media, een middel dat veel mensen gebruiken voor zowel privé als zakelijke doeleinden. Het is tegenwoordig niet meer weg te denken in je marketingplan. Waarschijnlijk maak jij jezelf ook dagelijks schuldig aan het swipen, liken, scrollen en delen van online informatie. Grote kans dus dat ook jouw klanten zich bevinden in de online wereld. Een social media account aanmaken is makkelijk en kan bijna iedereen, maar de kanalen inrichten en zorgen dat deze succesvol worden.. daar hoort een strategie bij!
Social media strategie
Leuk en aardig een social media strategie, maar hoe begin je daarmee? Hieronder volgen logische stappen om je social media strategie op te stellen.
Doelgroep
Daar is die weer… de doelgroep! Aan wie verkoop jij jouw producten of diensten? Als het goed is heb jij hier al eerder over nagedacht. Het is voor jezelf handig om een of meer ijkpersonen te maken, zodat je die altijd in je achterhoofd kunt houden als je communiceert via social media.
Kanalenkeuze en inzet
Als je aan een social media kanaal denkt, denk je waarschijnlijk al snel aan Facebook. Maar niet iedereen is actief op dezelfde social media kanalen. Daarom hangt de keuze van je kanalen af van jouw doelgroep. Op internet kun je genoeg onderzoeken vinden waarin duidelijk wordt welke leeftijdscategorie/doelgroep zich op welk social media kanaal bevindt. Aan de hand daarvan kun je ook in kaart brengen welke kanalen het meest geschikt zijn voor jou. Verdiep je eens in de functies van al deze social media kanalen. Je zult als snel zien dat je er meer mee kunt dan alleen een simpel berichtje plaatsen.
Stap voor stap
Je kent ze wel, de grote jongens die veel volgers, fans en abonnees hebben. Jij zou dit ook wel graag willen met je onderneming, toch? Het codewoord hiervoor is geduld! Social media moet groeien, iedereen is ooit klein begonnen. Doe het stap voor stap en je zult zien dat je al snel een eigen weg hierin vindt.
Laat zien wie je bent
Heb jij als onderneming al een eigen huisstijl? Dan is het goed om deze online door te trekken. Denk bijvoorbeeld aan je profielfoto, de inhoud van je berichten en je advertenties. Zorg ervoor dat je altijd vast houdt aan hetzelfde kleurenpalet en dezelfde lettertype(s). Wat hierbij kan helpen is het maken van een social media sjabloon dat je overal voor kunt inzetten, zodat je berichten één geheel zijn. Dit zorgt voor herkenbaarheid en creëert vertrouwen bij de doelgroep.
Doelen
Net zoals offline doelstellingen kun je ook online doelstellingen opstellen. Bedenk goed wat je wilt bereiken met de inzet van social media. Voorbeelden van online doelen zijn o.a. :
1. Vergroten van naamsbekendheid
2. Interactie met de doelgroep aangaan
3. Reputatie verbeteren
4. Klanten behouden
5. Verkrijgen van leads
Plaats niet zomaar dingen
Zorg ervoor dat de content die je deelt op social media ook écht relevant is en ga niet zomaar dingen plaatsen. Houd altijd je ijkpersoon en één van je doelen voor ogen. Wil jij klanten behouden? Bedenk dan bijvoorbeeld een leuke actie voor bestaande klanten. Richt deze helemaal in op je doelgroep en je scoort gegarandeerd! Het werkt ook goed om creatief in te haken op recente nieuwtjes, gebeurtenissen of speciale dagen. Verzamel content en zorg dat je elke week iets leuks hebt om te plaatsen.
Adverteren
Als je social media eenmaal staat, kun je extra bereik creëren door middel van online adverteren.
Het is mogelijk om berichten betaald te promoten, of speciale advertenties te plaatsen. Deze promotie kan zelfs helemaal ingericht worden op één specifieke doelgroep. Zo weet je zeker dat je met je advertenties de juiste personen bereikt.
Budget
Het gebruik van social media lijkt gratis, maar vergeet niet dat het verzamelen, maken en posten van content tijd kost. Stel een begroting op voor je social media plannen. Op deze manier heb je altijd inzichtelijk wat je uitgeeft aan online promotie. Mocht je gaan adverteren, vergeet dit dan ook niet mee te nemen in je budget.