Deel dit blog
ZZP-Forum

Algemene voorwaarden webshop

9 juni 2017   1600 keer gelezen  Juridisch, ICT

Algemene voorwaarden

Het aantal webshops is de laatste jaren flink toegenomen. Winkelstraten raken leger en het internet ontploft. Tegenwoordig is bijna alles online te bestellen en dat vraagt om nieuwe wetten en regels. Want waar moet jij je allemaal aan houden als webshophouder? En wat zet je in de algemene voorwaarden van een webshop? De regels op een rijtje!

Regels webshop

In de algemene voorwaarden webshop vermeld je de regels die gelden wanneer klanten een aankoop doen in jouw webshop. Als webshophouder moet jij je houden aan een aantal zaken en is het belangrijk dat je dit op de juiste plek en juiste manier communiceert.

Vinkje

Klanten moeten akkoord gaan met jouw algemene voorwaarden. Zij moeten deze algemene voorwaarden accepteren voordat de bestelling wordt afgerond. Dit kan bijvoorbeeld door het plaatsen van een vinkje voordat de betaling wordt gestart.

Opslaan

Het lijkt misschien overbodig, maar jouw klanten moeten de algemene voorwaarden kunnen opslaan. Ook al weten we dat (bijna) niemand dit zal doen, het is verplicht. Plaats dus bij het verplichte vinkje ook een downloadlink.

Bewijs het maar!

Speel je een welles-nietesspelletje met een van je klanten en is het niet duidelijk wie er nu gelijk heeft? Als webshophouder moet je bewijzen wat er tijdens de aankoop is afgesproken. Een goede administratie is dus aan te raden, zodat je niet iedere keer aan het kortste eind trekt.

Bedrijfsgegevens

Je sluit met je klanten een contract op afstand. Dat wil zeggen dat het voor jouw klanten duidelijk moet zijn met wie zij in zee gaan. Vergeet dus niet om de naam van jouw webshop, adresgegevens, contactgegevens, KvK-nummer en btw-nummer te vermelden.

Retourneren

Maak van te voren duidelijk wat de afspraken zijn rondom het retourneren en leg deze vast in je algemene voorwaarden. Denk bijvoorbeeld aan de verzendkosten. Neem jij deze voor je rekening of zijn de verzendkosten voor het terugsturen van artikelen voor de klant?

Ook niet onbelangrijk is de status waarin de artikelen moeten verkeren. Ongedragen, onbeschadigd, mét prijskaartje en in de originele verpakking zijn best redelijke eisen.

En hoe lang krijgt de klant de tijd om de artikelen te retourneren? 14 dagen, 30 dagen of nog langer? En als de retourzending dan goed is aangekomen, krijgt de klant dan zijn geld terug of geef je hem of haar een tegoedbon? Schrijf alle denkbare scenario’s op in jouw algemene voorwaarden.

Bedenktijd

Klanten hebben namelijk wettelijk gezien 14 dagen bedenktijd. Soms zijn er uitzonderingen, zoals bij reizen, tijdsgebonden producten en maatwerk. Als webshophouder moet je het retourbedrag binnen 14 dagen terugstorten naar de klant.

Aansprakelijkheidsverzekering

Importeer je producten uit landen buiten de EU en verkoop je deze in jouw webshop? Dan ben je aansprakelijk voor de eventuele schade die deze producten aanrichten. Een goede aansprakelijkheidsverzekering is dan geen overbodige luxe. Dit geldt overigens ook als je producten inkoopt en onder een eigen merk of label verkoopt.

Zorg dat als je een webshop start dat je goede algemene voorwaarden hebt. Voor meer tips over hoe je een webshop begint lees je In 10 stappen een webshop starten.

Terug naar overzicht

Relevante artikelen

Ga je jouw bedrijf verkopen? Let hier dan op
Is jouw bedrijf beschermt tegen online criminaliteit?
Hoe maak ik mijn website beter vindbaar? Wij geven een aantal tips!
Social media strategie, hoe zit dat?
Klantcontact in 2019: Mens of bot?

Reacties

Profiel foto

{{c.UserName}}
@{{c.InResponseTo}}

{{c.PostedOn}}

Reageer

Reactie plaatsen

Reactie wijzigen



Annuleren
{{error}}

Reactie plaatsen


{{error}}

Reacties plaatsen is uitgeschakeld

Auteur

Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel dit blog