In de mail, op de radio, op televisie en in alle reclamefolders, overal vliegen de aanbiedingen om je oren. Bedrijven stunten met megadeals en consumenten worden hebberig. Je kunt er niet meer omheen, Black Friday is in Nederland helemaal geïntegreerd. Je kunt het zien als een hype, maar voor een ondernemer kan Black Friday een extra impuls geven zo tegen het einde van het jaar.
Fenomeen
Allereerst, wat is Black Friday precies? Het is een fenomeen dat overgewaaid is uit Amerika. In Amerika wordt de vrijdag na Thanksgiving ‘Black Friday’ genoemd. Het is de dag waarop het kerstseizoen begint en mensen massaal hun kerstinkopen gaan doen. Om consumenten naar winkels te lokken stunten veel bedrijven met scherpe aanbiedingen. Ook in Nederland wordt Black Friday steeds populairder. In 2018 is volgens de Betaalvereniging Nederland tijdens Black Friday veel vaker afgerekend met pinpassen(16%) en iDEAL (72%) dan op een normale vrijdag in november.
Als zzp’er kun je ook deelnemen aan Black Friday. Heb jij een webshop, of een product of dienst dat je graag onder de aandacht wilt brengen? Dan is Black Friday hier een gunstige gelegenheid voor.
Loyale klanten
Heb je al een grote klantenkring opgebouwd? Geef je klanten dan het idee dat ze ook écht speciaal zijn. Geef ze een speciale klantenaanbieding, denk hierbij aan eerder toegang tot een bepaalde actie of geef eens eenmalig een exclusieve dienst van jouw weg. Je kunt dit naar je vaste klanten communiceren doormiddel van een speciale nieuwsbrief waarin je de exclusieve codes/kortingen aanbiedt. Als je deze nieuwsbrief personaliseert, dan komt het nog beter over.
Ben er vroeg bij
Black Friday is altijd in november, maar dat betekent niet dat je dan pas moet gaan nadenken over je aanbiedingen. Als je er op tijd bij bent, dan kun je jouw deals namelijk nog aanbieden op speciale verzamelwebsites. Deze verzamelwebsites sluiten meestal in juni al reclamedeals met verschillende partijen.
Zelf adverteren
Als je een leuke actie hebt dan is het natuurlijk belangrijk dat mensen dit te weten komen. Zet daarom je eigen kanalen in als advertentiemiddel. Deel je deals op social media en maak gebruik van gerichte advertenties. Weet waar je doelgroep zich bevindt en zorg dat ook jij daar aanwezig bent met je reclame.
Klantenservice
Ben tijdens de dagen dat je jouw deals aanbiedt bereikbaar voor je klanten. Op die manier kun je altijd je klanten snel te woord staan voor klachten, meldingen of hulp bij vragen over de Black Friday aanbiedingen.
Verzendtijd
Verkoop je een product? Houd dan rekening met een langere levertijd. Er wordt tijdens Black Friday veel online besteld, en met de aanloop naar de feestdagen wordt er ook veel gekocht. Verschillende koeriersbedrijven hebben het tijdens deze periode erg druk, dus ook jouw producten zullen er wat langer over doen om bij je klant te komen. Als je een dienst aanbiedt dan hoef je je hier geen zorgen over te maken.
Hoe ging het?
Als je besluit om volgend jaar deel te nemen aan Black Friday, evalueer dan na afloop even hoe het is gegaan. Heeft het gezorgd voor meer omzet en verkopen? Of heeft het juist alleen maar geld gekost en bijna niets opgeleverd? Breng dit voor jezelf in kaart en besluit aan de hand van die cijfers of je volgende keer weer meedoet.