Een van de grootste voordelen van eigen baas zijn is toch wel het feit dat je als zzp’er je eigen tijd kan indelen. Jij bepaalt wanneer je werkt, hoe lang je werkt, wanneer je pauze neemt en ga zo maar door. Maar hoe doe je dat zo goed mogelijk en wat zijn de valkuilen?
Balans vinden is voor veel zzp’ers namelijk een struikelblok. De vrijheid om te doen en laten wat je zelf wilt, zorgt ervoor dat er structuur ontbreekt. Je hoeft namelijk niet om 9 uur op je werk te verschijnen en je hebt ook niet standaard om 1 uur pauze.
Uiteraard zijn er verschillende type mensen. De een vindt het fijn om mee te gaan met de ‘flow’. De ander vindt het wél prettig om een werkritme te hebben. Je moet natuurlijk lekker doen waar je zelf zin in hebt, want daarom ben je tenslotte ondernemer, toch?
Heb jij het gevoel dat je achter de feiten aanloopt en dat het allemaal wel wat beter georganiseerd kan worden? Dan hebben wij een aantal tips voor je!
Werkdagen bepalen
Ben jij fulltime zzp’er of werk je ook nog voor een baas? Afhankelijk van jouw antwoord kun je bepalen op welke dagen je werkt en welke dagen je vrij bent. Zo voorkom je dat je altijd aan het werk bent en creëer je een werkschema. Natuurlijk kun je dan nog altijd switchen als het even beter uitkomt, maar zo heb je wel een aantal vaste dagen in de week dat je aan het werkt bent!
Bepaal ook van hoe laat tot hoe laat je wilt werken. Vind je het fijn om van 9 tot 5 te werken? Prima! Ben je in de avonduren veel productiever, dan plan je je werkdagen bijvoorbeeld van 1 tot 9. Bepaal voor jezelf wat je fijn vindt.
Dit werkt natuurlijk niet als je heel flexibel wilt zijn. Toch zou je dan vaste werkzaamheden, zoals je administratie, op een vaste dag kunnen doen. Dit voorkomt dat alles blijft liggen, omdat het net even wat drukker is dan je van tevoren dacht.
To-do-lijstje
Maak jij al to-do-lijstjes? Dit zal je helpen om ervoor te zorgen dat je precies weet wat je die dag allemaal moet doen en verdeel je jouw tijd zo efficiënt mogelijk.
Jouw tijd kun je op verschillende manieren verdelen. Bijvoorbeeld op basis van prioriteit. Dat wil zeggen dat je de dingen die het belangrijkst zijn, als eerste doet.
Tijd verdelen
Op basis van je to-do-lijstje, bepaal je hoeveel tijd je gaat besteden aan bepaalde to do’s. Vind je het fijn om op vaste momenten pauze te nemen? Plan dan bijvoorbeeld ‘s morgens een kwartiertje en in de middag een half uur pauze in.
Heb je geen afspraken staan? Maak dan alsnog een soort van agenda. Het zal je helpen om efficiënter te werken.
Vakantie
Het is belangrijk om er af en toe even tussenuit te gaan. Zzp’ers zijn hier vaak niet zo goed in. En als ze dan vakantie nemen, zijn ze stiekem toch af en toe nog aan het werk. Doordat je als zzp’er geen vakantiedagen hebt, is er ook niet echt een stok achter de deur die ervoor zorgt dat je wél vakantie neemt.
Kortom, hoe jij je tijd verdeelt, is helemaal aan jou zelf. Er is niet één manier die de juiste is. De juiste manier is de manier die voor jou werkt. Tast dus even af wat je fijn vindt en wat bij jou past. En misschien verandert dit ook wel in de loop van de jaren.
Hoe doe jij het? Neem je genoeg vakantie en wat vind je prettig werken? Wij horen het graag!