Het aantal nieuwe bedrijven schiet als paddenstoelen uit de grond. Vaak zijn het jonge ondernemers met creatieve ideeën, kennis van de nieuwste technologieën en een dosis enthousiasme. De oude rotten in het vak lopen steeds vaker achter de feiten aan. Want wat is de toekomst?
Door die nieuwe snufjes verlangen klanten steeds meer van een bedrijf. Het gaat niet alleen maar om het product of de dienst, maar ook om de waarden van het bedrijf en de manier waarop je als klant wordt behandeld.
Het oude gezegde ‘Klant is koning’ is dan misschien ook wel verleden tijd. ‘Klant is God’ past beter bij deze tijd. Als je als bedrijf even niet voldoet aan de wensen van de klant, kun je een schreeuwend Facebookbericht verwachten. Want dat is de manier van communiceren tegenwoordig, toch?
Dus het is belangrijk dat je weet hoe je jouw klant centraal stelt en voldoet aan de verlangens van je klant.
Tip 1. Doe wat je belooft
Eigenlijk heeft het geen uitleg nodig. Je maakt een afspraak en daar houd je je aan. Hetzelfde geld voor eerlijkheid en transparantie. Heb je een leuke actie, maar blijkt er uiteindelijk niets van waar te zijn, dan maak je je klant blij met een dode mus en dat moet je niet willen.
Tip 2. Zet een stapje extra
Veel bedrijven besteden weinig aandacht aan hun huidige klanten. Eenmaal binnen gehaald is er niemand meer die naar ze omkijkt. De focus ligt daar vooral bij nieuwe klanten en dat is jammer. Juist met je klanten kun je een relatie opbouwen, waardoor ze langer bij je blijven of vaker terugkeren. Loyale klanten besteden namelijk ook veel meer. Zet daarom een stapje extra voor je klanten. Lever de service die je, zoals hierboven, hebt beloofd of stuur eens een leuk kaartje met bijvoorbeeld een verjaardag of een huwelijk. Zo blijf je écht betrokken bij jouw klanten.
Tip 3. Wees persoonlijk
Denk bijvoorbeeld aan een persoonlijke aanbieding of een persoonlijke aanhef. Hoe vaak krijg je mailtjes met beste heer/mevrouw? Te vaak! Het is toch veel leuker als het speciaal aan jouw klant is gericht en dat het merkbaar is dat je moeite doet voor je klant, zodat je klant niet het gevoel krijgt dat hij of zij een nummertje is.
Waarom moet je klanten centraal stellen?
Het aantal webshops is inmiddels ontelbaar. Waar je vroeger ging winkelen in een stad, doe je dat nu op het wereldwijde web. En dat betekent ook dat er veel meer concurrentie is. Als bedrijf moet je dan even anders zijn dan andere en dat kan door je klant centraal te stellen. Zoals bijvoorbeeld Coolblue dat doet. Zij zijn niet de goedkoopste, maar leveren wel de beste service. Mét een glimlach ;-). Je product wordt soms dezelfde dag nog bezorgd, is leuk verpakt en bevat een persoonlijke boodschap. Daar word je toch vrolijk van?
{{c.UserName}}
{{c.PostedOn}}
Reactie plaatsen
Reactie wijzigen