Vorige week hebben we het al gehad over het plannen en voorbereiden van je vakantie. Nu krijg je 9 tips voor een werkvrije vakantie in deze infographic. Je vindt deze onderaan de tekst.
Tip 1: Checklist
Zorg dat je voordat je gaat de belangrijkste zaken hebt gedaan. Maak een checklist van wat je nog moet doen.
Tip 2: Maak het belangrijkste af
Zorg dat de dingen die je niet kunt afschuiven aan iemand anders af hebt voordat je op vakantie gaat. Dat geeft rust.
Tip 3: Geef werk door tijdens je vakantie
Zijn er nog taken die gedaan moeten worden tijdens je vakantie? Geef het door aan iemand anders, bijvoorbeeld een collega-zzp’er. Dit vind ik de mooiste tip in de infographic: “Er is geen taak die niet door iemand anders kan worden gedaan.”
Tip 4: Automatiseer
Bepaalde, saaie, zaken kun je prima automatiseren. Maak filters voor je e-mail, zodat bijvoorbeeld nieuwsbrieven in een aparte map terechtkomen. Maar denk ook eens aan het automatiseren van je boekhouding, bijvoorbeeld via boekhoudsoftware. Zo loopt je administratie gewoon door tijdens je vakantie en hoef je als je terug bent niet ineens veel tijd te steken in je boekhouding.
Tip 5: Actieplan voor als je terug bent
Stel van tevoren een plan op voor wat je gaat doen als je terug bent. Dan weet je meteen waar je moet beginnen als je weer aan het werk gaat.
Tip 6: Out-of-office-mail
Al vaker aangehaald hier: zorg dat je een ik-ben-er-niet-mailtje opstelt. Zo weet iedereen die jou mailt dat je er niet bent. En dus geen antwoord hoeft te verwachten.
Tip 7: Blokkeer je agenda
Blokkeer de eerste dag dat je weer aan het werk bent. Je moet die dag alles weer bijwerken en kunt dan het beste niet meteen gestoord worden met nieuwe dingen.
Tip 8: Collega’s
Werk je met collega’s samen, of heb je personeel? Laat ze duidelijk (en vaker dan één keer) weten wanneer je er niet bent.
Tip 9: Check NIET je e-mail op vakantie
Je bent op vakantie, ga dus niet je e-mail lopen checken. Die is er ook nog wel als je terug bent.