Hoe maak je reclame als zzp’er?
Misschien ben je net gestart en op zoek naar klanten, of misschien bent je al een tijd bezig en wil je verder groeien. Je wil reclame gaan maken, maar hoe?
Bereid je voor
Reclame maken is jezelf (en jouw product of dienst) laten zien aan potentiële klanten. Die kunnen overal zitten. Misschien woont een nieuwe klant wel bij jou om de hoek, misschien aan de andere kant van het land (of de wereld zelfs). Weet jij waar je klanten zitten? En waar ze kunnen zitten? Maak een marketingplan. Dit hoeft geen enorm document te worden, maar duik er even in, voordat je van alles gaat proberen.
Website
Heb je al een eigen website? Nee? Dan wordt dit misschien wel eens tijd. Ben je al actief op social media? Je kunt als zzp’er prima je eigen facebook gebruiken. Let wel op dat jij als privépersoon vaak je bedrijf bent als zzp’er. Dit is een voordeel, maar kan ook een valkuil zijn. Het voordeel is dat jij vaak persoonlijk contact met je klanten hebt en dat jij dus reclame voor jezelf maakt. Aan de andere kant ben jij ook degene waar mensen meteen gaan klagen als er iets niet goed is. Maar ook als jij bijvoorbeeld jezelf heel erg uitspreekt op social media, bijvoorbeeld op Twitter, dan kun jij als bedrijf daar de dupe van worden. Gebruik de voordelen van social media dus ook voor jouw bedrijf, maar let op hoe je jezelf online laat zien.
Zet breed in
Een bakker wil vaak zichzelf regionaal laten zien, want de meeste klanten komen direct uit de regio. Terwijl een freelancer die online werkt heel goed klanten vanuit heel het land kan hebben. Kijk goed voor jezelf wat kan werken. Probeer verschillende dingen. Kijk ook of je online kunt adverteren.
Heb je een winkel, of bedrijfspand? Zet hier ook reclame op. In ieder geval je logo of je bedrijfsnaam. Zo ben je op weer een andere manier zichtbaar. Let op dat je misschien vergunningen nodig hebt als je reclame wil maken op je bedrijfspand.
Online adverteren
Kijk ook eens of online adverteren iets voor jou is, bijvoorbeeld via Google Ads. Het voordeel hiervan is dat je goed kunt meten of het werkt. Zo kun je via Google Analytics precies bijhouden hoe goed jouw advertenties werken. Daarnaast kun je het zo regelen dat je alleen betaalt voor reclame waar je iets aan hebt. Als je bijvoorbeeld in een blad adverteert, kan het goed zijn dat niemand jouw advertentie ziet. En dat je er helemaal geen nieuwe klanten aan overhoud. Weggegooid geld, toch? Bij online adverteren betaal je alleen voor een klik naar jouw website. Diegene heeft dus én jouw advertentie én jouw website gezien. Dan kan het natuurlijk nog zo zijn dat hij of zij geen klant wordt, maar de kans is wel groter.
Kijk om je heen
Heb je al een idee hoe je reclame wil gaan maken? Heel goed, ga het proberen. Maar je hoeft het niet allemaal alleen te doen. Kijk eens om je heen. Hoe doen andere zzp’ers het? Vraag eens aan een collega-zzp’er hoe hij of zij reclame maakt. De kans is groot dat je nog goeie tips krijgt ook.
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.
Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.
De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.