Als startende ondernemer is het vaak lastig om aan klanten en/of nieuwe opdrachten te komen. Je bent nieuw op de markt, je naamsbekendheid is laag en het vertrouwen is er nog niet. Hoe zorg je er nu voor dat ze met jou in zee willen gaan?
Hoeveel kun je vragen voor je dienst? Je hebt geen idee wat normaal is en misschien kun je het ook niet vergelijken met je concurrentie. Of toch wel?
Tarieven bepalen
Concurrenten
Lekker even spieken bij de buren? Dat moet kunnen toch! Niet misbruiken, maar gebruiken. Vraag bij een aantal concurrenten een offerte op. Doe dit natuurlijk niet vanuit je eigen naam, maar span je moeder, zus of tante voor je karretje. Hierdoor heb je een beeld van de tarieven die de concurrentie hanteert. Op die basis kun je verder bouwen. Tja, ondernemen is soms kei hard…
Netwerken
Door te netwerken leer je nieuwe mensen kennen en kom je in aanraking met verschillende bedrijven. Een uitgelezen kans om nieuwe klanten of opdrachten binnen te halen. Daarnaast kun je andere ondernemers om tips vragen. Vertel je persoonlijke verhaal. Wanneer je een open houding aanneemt, zal je gesprekspartner ook meer loslaten. Na een tijdje is het vertrouwen opgebouwd en delen ze waarschijnlijk wel wat inside information.
Volg je gevoel
Misschien is je eigen mening wel het allerbelangrijkste. Wat vind jij nou een goede prijs voor de diensten die je levert? Wat zou je er zelf aan uitgeven? Verplaats je eens in de klant of opdrachtgever.
Verkopen maar!
Wees trots en sta achter je bedrijf
Jouw droom verloopt toch niet zo voorspoedig als je had gedacht. De onzekerheid komt naar boven. Ben ik wel goed genoeg? Ja! Wees trots op de stappen die je hebt genomen en straal dit uit. Als zelfs jij niet in je onderneming gelooft waarom zou iemand anders dat dan wel doen?
Gratis gratis gratis
Ja, Nederlanders zijn dol op dingen die gratis zijn. Een gemakkelijk trucje om op in te spelen. Geef je klant of opdrachtgever het gevoel dat je iets extra’s voor hem doet en geef iets gratis weg. Stiekem heb je de extra’s allang berekend in de totaal prijs, maar de klant/opdrachtgever heeft het idee dat je iets hebt weggegeven.
De kans dat ze hierdoor vragen om een korting wordt ook minder. Je hebt ze inmiddels al een soort van korting geboden.
Wees transparant
Ongemakkelijke situaties waarbij je de buurman van klant 1 een veel hoger tarief hebt laten betalen moet je zien te voorkomen. Wees dus transparant en hanteer voor iedereen een gelijke prijs. Doe je dit niet dan ontstaan er scheve gezichten en raak je je geloofwaardigheid kwijt.
Kortom, klanten vinden en binden is een lastige klus. Doe vooral datgene waar je je goed bij voelt. Ondernemen is namelijk een vak apart en voor je het weet hoor je de kassa al rinkelen. Succes!