Je wil graag hoog eindigen op de eerste pagina van Google. Het liefste op de eerste plaats. En dan? Dan wil je de 'Long Click'.
Wat is dat dan?
Dat betekent dat degene die vanuit Google op jouw website klikt niet terugkeert naar Google, maar op jouw website blijft. En dat vindt Google belangrijk. Het zijn dus niet alleen de zoektermen en SEO die succes bepalen. Google gaat ervan uit dat als een bezoeker niet meer terugkeert naar Google deze heeft gevonden waarnaar hij op zoek is. Dus als de bezoeker op jouw website blijft, ziet Google dit als een succes. En daardoor komt ( of blijft) jouw website hoog in Google.
Waarom is dit relevant voor jou?
Google streeft ernaar dat bezoekers vinden wat zij nodig hebben. Dus als Google meet dat jouw website long clicks genereert, pakt dat voor de rangschikking gunstig uit. Want als een bezoeker bij jou vindt wat hij nodig heeft, zullen er andere bezoekers op jouw website ook vinden wat zij nodig hebben.
Hoe krijg je de long click?
Goed, die long click wil je dus hebben. Maar hoe doe je dat? Zorg in ieder geval dat je op onderstaande punten optimaal scoort.
-
Zorg ervoor dat je website helemaal up-to-date is en er perfect uitziet. Een gedateerde website met oud nieuws is voor geen enkele bezoeker aantrekkelijk. En onaantrekkelijke websites worden weggeklikt. Terug naar Google. Dat is dus geen long click.
-
Maak je website gebruiksvriendelijk. Stel je voor dat een bezoeker op jouw website komt, maar niet meteen ziet waar hij naar op zoek is. Dan is het zaak dat hij door jouw aantrekkelijke website (punt 1) toch blijft en zelf op zoek gaat naar wat hij wil vinden. Maar dan moet het dus wel snel te vinden zijn. Anders wordt er alsnog weggeklikt. Terug naar Google. Dat is dus geen long click.
-
Ben van waarde. Dat doe je met content (inhoud). Dan vindt de bezoeker niet alleen wat hij nodig heeft, maar geef je hem nog meer waardoor hij nog langer blijft. En waardoor hij ook terugkomt. Houd blogs bij, up-date informatie. Vul content aan. En ben en blijf vernieuwend.
-
Streef naar meer specifieke trefwoorden. Lange zoekwoorden leveren betere resultaten op dan korte zoekwoorden. Dit helpt bezoekers van Google om gerichter te kunnen zoeken en daardoor te vinden wat ze nodig hebben.