Gebruik jij je offerte al als onderdeel van je marketingmateriaal? De kans is groot van niet. En dat is zonde! Wij hebben een paar tips voor je.
Het is een beetje een standaard riedeltje. Je komt in contact met een potentiële klant, jullie bespreken de wensen voor een mogelijke opdracht, je maakt een offerte op, stuurt die door en wacht op reactie. Dit werkt waarschijnlijk “best goed”, maar het kan natuurlijk altijd beter.
De meeste offertes…
…lijken erg veel op elkaar. Ze zijn formeel, beknopt en eigenlijk best wel saai (toch?).
- Meestal is er weinig persoonlijke aandacht voor de klant.
- De inhoud is vooral gericht op technische specificaties en niet op het versterken van de relatie met je klant.
- Taalgebruik op offertes is vaak formeel en sluit helemaal niet aan bij het leuke contact dat je in real-life had.
- Er wordt weinig aandacht besteed aan het uiterlijk van een offerte.
Als alle offertes er zo’n beetje hetzelfde uitzien, hoe zorg je dan dat die potentiële klant voor jou kiest en niet voor de concurrent? De prijs? Misschien wel, maar er zijn andere manieren.
Zie je offerte als…
…een cv. Met een offerte wil jij niet alleen laten zien wat het kost om een bepaald product of dienst bij jou te kopen, maar ook wat jij specifiek te bieden hebt. Wat jou uniek maakt. Je offerte hoeft dus heus niet alleen een saaie opsomming te zijn. Je mag er ook best een ‘verkooppraatje’ op zetten. Een paar tips:
- Richt je op de wensen van de klant. Beschrijf niet het product wat je verkoopt, maar waar de klant naar op zoek is.
- Toon je passie en enthousiasme. Gebruik positief taalgebruik en verkoop jezelf en je product.
- Wees origineel. Probeer clichés te vermijden en focus op wat jouw bedrijf uniek maakt.
- Zorg voor een duidelijke structuur. Maak een begeleidende brief of mail en vergeet je algemene voorwaarden niet!
- Besteed aandacht aan de presentatie. Een offerte mag er ook aantrekkelijk uitzien. Kijk wat je kan bereiken met kleuren en vormen. Kies bijvoorbeeld voor je eigen briefpapier als achtergrond. En vergeet je logo niet!
Succes
Ga jij je offertes voortaan anders inzetten? Hopelijk levert het je (nog) meer nieuwe opdrachten op. Succes!