Heb je als zzp’er algemene voorwaarden nodig? Deze vraag gaan we beantwoorden in dit artikel. Vaak is het antwoord trouwens JA, het is slim om algemene voorwaarden te hebben. Ook als zzp’er.
Wat zijn algemene voorwaarden?
Algemene voorwaarden zijn schriftelijke afspraken die jij maakt tussen jou en je klanten. Hierin staat bijvoorbeeld hoe en wanneer jouw klanten moeten betalen, wie er aansprakelijk is bij schade en wat voor garantie er op jouw producten of diensten zit. Je stelt deze voorwaarden op om eventuele problemen met je klanten te voorkomen. Je hoeft je algemene voorwaarden niet te laten ondertekenen of zo, als je maar laat weten dat je algemene voorwaarden hebt en dat klant daarmee akkoord gaat. Zet ze wel duidelijk op je website, of stuur ze persoonlijk naar je (potentiële) klanten.
Waarom algemene voorwaarden?
Via je algemene voorwaarden laat je je klanten van tevoren weten wat zij van jou kunnen verwachten en wat jij van hen verwacht. Als een klant met jou in zee gaat, zal hij of zij akkoord moeten gaan met de algemene voorwaarden. Zo voorkom jij dat je heel lang moet overleggen over bijvoorbeeld de levertijden of wat er moet gebeuren als het product kapot bezorgd wordt.
Offerte
Als je slim bent verwijs je al bij het uitbrengen van een offerte naar je algemene voorwaarden. Zo weet een potentiële klant meteen waar ie aan toe is.
Wat mag je erin zetten?
Je mag als zzp’er zelf weten hoe je algemene voorwaarden eruit zien en wat erin staat, zolang je je aan de wet houdt. Je bent dus in principe vrij om je voorwaarden te bepalen. Het moet alleen wel redelijk zijn. Hou je voorwaarden dus zo dicht mogelijk bij wat je doet, maar zorg wel dat het volledig is.
Wat mag je niet?
Zoals ik net als zei moeten je algemene voorwaarden redelijk zijn. Helaas het niet zwart/wit wat redelijk is en wat niet. Maar je mag bijvoorbeeld niet in je algemene voorwaarden zetten dat je klant alleen via de rechter een koop ongedaan kan maken. Ook mag je een abonnement niet stilzwijgend verlengen. Twijfel je over je voorwaarden? Laat ze even checken door een jurist.
Algemene voorwaarden aanpassen
Je mag je algemene voorwaarden tussentijds aanpassen, maar dan moet je wel in je algemene voorwaarden zetten dat je ze op een gegeven moment mag aanpassen (dit heet een wijzigingsbeding). Als je dat niet hebt, dan mag je alleen de voorwaarden aanpassen als je toestemming van je huidige klanten hebt.
Ook mag je niet zomaar een hele grote aanpassing doen, bijvoorbeeld in een keer de prijzen verhogen, binnen drie maanden nadat de klant een abonnement heeft genomen. Of producten van een bestaande levering ineens helemaal veranderen.
Algemene voorwaarden opstellen
Vind je het moeilijk om voor jezelf algemene voorwaarden op te stellen? Misschien is er een branchevereniging voor jouw werk die standaard algemene voorwaarden aanbiedt, dan kun je die als basis voor jouw voorwaarden gebruiken. En laat anders een jurist je helpen bij je algemene voorwaarden. Succes!