Een eigen bedrijf starten heb je zo gedaan. Je maakt een afspraak bij de Kamer van Koophandel en je bedrijf staat ingeschreven in het handelsregister. Maar hoe zorg je er nou voor dat het ook winstgevend is en dat er brood op de plank komt? Een verdienmodel brengt in kaart hoe jij geld gaat verdienen met je eigen bedrijf. Dit kan namelijk op een heleboel verschillende manieren!
Wat is een verdienmodel?
Een verdienmodel is, zoals de naam al zegt, een model dat weergeeft op welke manier er geld in de la komt. Vaak wordt een verdienmodel verward met een businessmodel. Een verdienmodel is een onderdeel van een businessmodel.
De verschillende verdienmodellen
Je geld verdienen kan dus op verschillende manieren. Hieronder een opsomming van een aantal verdienmodellen.
Verdienmodel 1: het verkoopmodel
Het meest traditionele verdienmodel is het verkoopmodel. Met dit model verkoop je goederen zoals fietsen, meubels of wasmachines. Vaak verkoop je je producten dan in een fysieke winkel of via een webshop. Dit is ook een van de makkelijkste manier om geld te verdienen. De klant koopt, jij print een bonnetje of factuur en klaar is Kees.
Verdienmodel 2: uurtje, factuurtje
Veel zzp’ers werken op basis van uurtje, factuurtje. Denk bijvoorbeeld aan een grafisch vormgever die een advertentie maakt of een tuinman die de heg snoeit. Zij rekenen het aantal uren dat ze bezig zijn en gebruiken hiervoor een standaard uurtarief.
Verdienmodel 3: het abonnementenmodel
En dan heb je nog het abonnementenmodel. Dit is een model waarbij je iedere periode opnieuw omzet maakt. Denk bijvoorbeeld aan een sportabonnement. Steeds meer bedrijven bieden deze mogelijkheid aan terwijl het niet meteen een voor de hand liggend model is. Boldking verkoopt scheermesjes in abonnementsvorm terwijl je in eerste instantie misschien zou kiezen voor het traditionele verkoopmodel.
Verdienmodel 4: het advertentiemodel
Het is ook mogelijk om via advertentiekosten geld te verdienen. Veel websites en blogs genereren zo hun inkomsten. Adverteerders betalen voor de advertentieruimte en daar kan een blogger dan weer van leven.
Verdienmodel 5: freemium
Naast het advertentiemodel heb je ook freemium. In de basis is je dienst of product dan gratis, maar voor alle extra’s moet een klant wel betalen zoals bijvoorbeeld bij Spotify.
Verdienmodel 6: het servicemodel
Je zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om niet een product te verkopen, maar juist de service. Dat wil zeggen dat je het product voor een lage prijs aanbiedt en dat je de grote massa vangt op het gebied van de service of het onderhoud dat er daarna nog nodig is.
Verdienmodel 7: het lokaasmodel
Misschien lijkt het lokaasmodel wel een beetje op het servicemodel, maar bij het lokaasmodel verkoop je een relatief goedkoop product en verdien je geld met de extra benodigdheden die bij het product horen. Zoals een elektrische tandenborstel van Oral-B waar je iedere keer nieuwe (speciale) borsteltjes voor moet kopen.
Stiekem zijn er nog veel meer verdienmodellen, maar dit zijn wel ongeveer de belangrijkste. Welk verdienmodel gebruik jij? Of welk verdienmodel ben jij van plan om te gaan gebruiken? Soms kan het goed uitpakken om eens te experimenteren met verdienmodellen. Met een beetje creativiteit kan jouw business een hele nieuwe wending krijgen!
Wil je meer weten over het starten met een onderneming of een ondernemingsplan? Lees dan snel verder.