Het leven draait om keuzes maken en dat word je al geleerd wanneer je nog heel klein bent. Toch blijken heel veel ondernemers moeite te hebben met het maken van keuzes en door géén keuze te maken beperken ze zichzelf. Zonde! Want juist door keuzes te maken, krijg je meer klanten.
Kies jouw doelgroep
‘Ik ben er voor iedereen’. Daarmee zeg je eigenlijk dat je er voor niemand bent. Want waar ben jij nou expert in? Stel, je bent een coach en je doet trajecten voor particulieren, maar ook voor ondernemers. Je kunt je voorstellen dat die twee doelgroepen enorm van elkaar verschillen en allebei een andere aanpak nodig hebben.
Het kiezen van een doelgroep is de eerste stap in de juiste richting. Wie wil je aan je binden? Hoe ziet jouw ideale klant eruit? Zo kun je jouw marketing specifieker insteken, word je expert in een bepaalde niche en kun je jouw (potentiële) klanten gerichter aanspreken.
Zo zorg je ervoor dat je niet achter 5 hazen tegelijk aanrent, wat de kans dat je er überhaupt een vangt verkleint. Maar dat je jezelf focust op één haas, wat zal resulteren in succes. Wees dus niet bang om klanten mis te lopen, het zal je juist meer opleveren!
Spannende keuze
Van nature hebben we eigenlijk maar twee verschillende gevoelens. Het gevoel van angst en het gevoel van vertrouwen. Veel ondernemers laten het gevoel van angst overheersen, waardoor ze het lastig vinden zo’n dergelijke keuze te maken. Nu is het nog de kunst om die angst om te zetten in vertrouwen.
Meer klanten én meer omzet
Kies de doelgroep die het beste bij je past en waarmee je de meeste ervaring hebt. Zo zullen anderen je sneller vinden en zal je steeds meer gezien worden als expert. Dat zal er uiteindelijk ook voor zorgen voor meer omzet. Want wanneer jij echt waarde levert aan jouw klanten, zullen ze ook bereid zijn om meer te betalen voor kwaliteit.
En wanneer je doet wat je écht leuk vindt en waar je goed in bent, word je daar zelf ook gelukkiger van. Je haalt er dan namelijk veel meer voldoening uit. In plaats van dat je 50% van de tijd bezig bent met dingen die eigenlijk niet zo leuk vindt, maar er maar bij doet omdat je geen keuze durfde te maken.
Dit geldt overigens ook voor jou als je producten verkoopt of diensten aanbiedt. Een stukadoor is een stukadoor en geen stukadoor én schilder. Misschien handig als iemand allebei nodig heeft, maar je kunt uiteindelijk maar écht goed zijn in één ding. Ben je ervan overtuigd dat het wel allebei kunt, met behoud van kwaliteit, dan maakt dat jouw uniek en heb je toch een bewuste keuze gemaakt!