Als je als zzp'er aan de slag gaat of werkzaam bent, is het werven van klanten een belangrijk aandachtspunt. Klantenrelaties en –binding zullen een groot deel van je tijd in beslag nemen, naast je andere werkzaamheden. En in de huidige competitieve markt is het essentieel om je bedrijf te laten opvallen. Een eenvoudige en doeltreffende manier is het inzetten van relatiegeschenken. Het juiste promotieproduct zal jouw merk goed weergeven en zorgen dat je in gedachten van (potentiële) klanten blijft. Het is het perfecte middel voor het opbouwen van klantenloyaliteit.
Natuurlijk wil je als zzp'er op de uitgaven letten. Het is daarom belangrijk om het juiste geschenk voor jouw doelgrop te kiezen en het rendement van de marketinginspanningen te maximaliseren. Vergeet natuurlijk niet de relatiegeschenken te personaliseren, bijvoorbeeld door de bedrijfsnaam, de url van de website of het logo op het cadeau te laten drukken. Relatiegeschenken bedrukken is tegenwoordig snel en makkelijk gedaan door gebruik te maken van een online printer.
Relatiegeschenken als beloning voor vertrouwen
Een klantenrelatie is gebouwd met vertrouwen. Het is belangrijk om te laten zien dat jij als zzp'er, ongeacht de branche waarin je werkzaam bent, het belang van jouw klanten voor ogen hebt staan. En klanten vinden het altijd fijn om beloond te worden voor hun vertrouwen. Relatiegeschenken zijn een passende manier om dit te laten merken. Houd alleen in gedachten dat het idee van een relatiegeschenk niet is om de loyaliteit van een klant te kopen, maar om hem op een positieve manier aan je bedrijf te herinneren. Zakelijke geschenken zijn trouwens niet alleen geschikt als bedankje aan huidige klanten, ze kunnen ook gebruikt worden om nieuwe prospects aan te trekken.
Bouw aan je imago met relatiegeschenken
Het is zaak om een relatiegeschenk te kiezen dat jouw bedrijf vertegenwoordigd en past bij de sector waarin je werkzaam bent. Je wilt tenslotte niet dat het product gewoon in een la wordt gelegd en vergeten wordt. Een relatiegeschenk moet nuttig zijn, leuk zijn om te gebruiken en er geweldig uit zien, zodat de ontvanger het product onweerstaanbaar vindt. Verder is het belangrijk om kwalitatief hoogwaardige producten te kiezen die lang meegaan. Een product van mindere kwaliteit zal slecht reflecteren op jouw onderneming en kan zelfs imagoschade opleveren.
Kies het juiste, passende relatiegeschenk
Uit praktijk blijkt vaak dat specifieke producten voor een gerichte doelgroep effectief zijn. Een tekstschrijver kan schrijfwaar cadeau geven, een website-ontwikkelaar kan denken aan een technologisch cadeau en voor een boekhouder zijn notitieblokken bijvoorbeeld passend. Bedenk ook waar het relatiegeschenk gebruikt gaat worden door de ontvanger. Pennen en notitieblokken zullen waarschijnlijk mee worden genomen naar kantoor waar ook anderen de bedrijfsnaam zullen zien. Andere items zoals tassen en bijvoorbeeld wijnopeners zullen thuis bewaard en gebruikt worden. En laat je inspireren door het seizoen waarin we ons bevinden en zoek een passend cadeau uit. In de zomer, vlak voor de vakantie, kun je denken aan strandspellen en in de herfstperiode is een paraplu een geschikt relatiegeschenk. Natuurlijk kun je ook kiezen voor producten die gedurende het hele jaar gebruikt kunnen worden zoals een powerbank of usb-stick. Kijk in het brede scala van relatiegeschenken wat jou aanspreekt en natuurlijk waarvan je denkt dat jouw (potentiële) klanten het zullen waarderen om te krijgen. Verras je klanten en onderscheid je van de concurrenten.
Weggeven van promotionele artikelen
Relatiegeschenken kunnen tijdens verschillende gelegenheden worden uitgedeeld. Als je bijvoorbeeld aan een beurs deelneemt, zijn schrijfwaren een veelgebruikt middel om uit te delen. Maar ook tijdens een zakelijk event of een netwerkborrel kun je verrassend voor de dag komen en potentiële relaties een relatiegeschenk geven. Een ander idee is om tijdens de feestdagen relatiegeschenken aan jouw klanten weg te geven of op te sturen.
Kortom, bekijk de collecties relatiegeschenken, bijvoorbeeld bij Drukzo, en kies het juiste product om jouw merk te vertegenwoordigen. Blijf nog lang in de gedachten van (potentiële) klanten hangen, bouw aan klantloyaliteit en zorg dat dit zal resulteren in meer samenwerkingen.