Iemand die in loondienst werkt heeft minder vrijheid dan een zzp’er. Je kunt als zzp’er namelijk heel veel dingen zelf bepalen en je werktijd naar eigen wens indelen. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat je als zelfstandige bijna alles zelf moet regelen. Dat begint al voordat je de eerste opdracht binnen hebt gehaald. Maar waar moet je allemaal aan denken als startende ondernemer? Wij hebben het voor je op een rijtje gezet.
1. bereid je voor als startend ondernemer
Een goede voorbereiding is het halve werk. Stel jezelf vooraf kritische vragen. Zitten mensen wel te wachten op jouw product of dienst? En hoe ga jij jouw bedrijf onderscheiden van de concurrentie en hoe kom je aan de eerste klanten? Heb je genoeg geld om te starten en reserves om het een tijdje vol te houden? Als dat niet zo is, hoe ga je jouw plannen dan financieren?
Het is altijd slim om een ondernemingsplan voor je onderneming te schrijven, ook als je geen extra financiers nodig hebt. Zo ontdek je wat de kansen en risico’s zijn voor jouw bedrijfje.
2. starten als zzp’er? Denk aan de beroepseisen, diploma’s en wetgeving
Een hele goede vraag is of je gekwalificeerd en geschikt bent voor het werk dat je wilt doen. Beschik je bijvoorbeeld over de juiste diploma’s en certificaten? Of moet je eerst een opleiding of cursus volgen? Denk ook eens na over de wet- en regelgeving waar je mee te maken krijgt. Heeft de Europese privacywet bijvoorbeeld gevolgen voor je bedrijf en hoe ga je daaraan voldoen?
3. schrijf je onderneming in bij de Kamer van Koophandel
Je kunt pas starten als ondernemer, als je je hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Bedenk dus een unieke bedrijfsnaam voor je je inschrijft en bepaal welke rechtsvorm het beste bij je past.
Voor de inschrijving bij de KvK betaal je 50 euro. Je gegevens worden vervolgens automatisch doorgegeven aan de Belastingdienst. Schrijf je jezelf in als eenmanszaak, dan krijg je vaak direct een btw-nummer voor de btw-aangifte.
4. aan de slag met jouw communicatiemiddelen
Je gaat lekker aan de slag met je bedrijf, maar om klanten te werven moet je wel bereikbaar en vindbaar zijn. Denk bijvoorbeeld eens aan een website waarop je jezelf en je producten of diensten presenteert. Besteed je het maken van de site uit of doe je dat zelf? En de teksten die erop komen, wie gaat die verzorgen? Denk ook aan een logo, social media kanalen een zakelijk e-mailadres en wellicht een telefoonnummer. Allemaal zaken waar je rekening mee kunt houden.
5. wat heb je nog meer nodig voor je bedrijf
Welke onderdelen kun jij niet missen in je bedrijf? Dat hangt natuurlijk heel erg af van je branche. Je bent als freelancejournalist zo klaar met een smartphone, laptop en een internetverbinding. Maar een meubelmaker of loodgieter moet bijvoorbeeld (ook) verschillende gereedschappen en materialen aanschaffen. Denk hier dus goed over na van te voren.
6. de boekhouding van je bedrijf
De administratie van jouw bedrijf is misschien wel het meest belangrijke onderdeel. Het moet aan bepaalde eisen voldoen. Zo moet je jouw administratie zeven jaar bewaren, zodat de Belastingdienst kan controleren hoe je bedrijf ervoor staat. Hou dus alle uitgaande en binnenkomende facturen, inkomsten en uitgaven goed bij. Dit kun je op verschillende manier doen. Het makkelijkst is het om dit in een online boekhoudprogramma te doen. Zo heb je alles overzichtelijk op een plek, bespaar je tijd en heb je altijd en overal toegang tot jouw financiële gegevens.
7. zorg voor de juiste verzekeringen
Voor je start met je bedrijf, is het heel verstandig om je te verdiepen in verzekeringen. De belangrijkste verzekeringen zijn de arbeidsongeschiktheids-, de rechtsbijstand- en de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.
Hou vooral de aansprakelijkheidsverzekering goed in de gaten. Aansprakelijkheid valt onder een van de grootste risico’s die je kunt hebben als ondernemer. Stel je veroorzaakt een ongeval of je laat een duur product vallen waardoor iemand anders gewond raakt. Het is mogelijk dat jij dan aansprakelijk wordt gesteld. Dat kan veel geld kosten, dek je hiervoor in.
8. hoe regel jij je werkplek?
Als zzp’er werk je waarschijnlijk veel op locatie, bij de klant of vanuit huis. Je hebt dan in veel gevallen niet direct een eigen werkplek nodig. Natuurlijk zijn er wel redenen om daar toch voor te kiezen. Zo kom je professioneler over, hou je werk en privé gescheiden en kun je ook opdrachtgevers uitnodigen op locatie.
Een zelfde afweging kun je maken voor je vervoer. Reis je veel voor je bedrijf of werk je met materiaal of gereedschap dat je steeds moet vervoeren, dan is een bedrijfsauto eigenlijk een must. Ben je vooral in je directe omgeving aan het werk, dan is een abonnement op het openbaar vervoer misschien wel voldoende voor jou.
9. hoe financier jij je eigen bedrijf
Kom je niet aan genoeg financiële middelen voor de stappen hierboven? Dan zijn er gelukkig nog verschillende andere manieren om aan extra startkapitaal te komen. Informeer bijvoorbeeld eens bij de bank, een particuliere investeerder of denk aan crowdfunding. Je zult hiervoor wel een goed onderbouwd financieel plan moeten opstellen. Een andere optie is om een bedrag te lenen van familieleden. Maar pas op: geld lenen kost geld.
10. succes met je bedrijf!
Dat waren een hoop tips. Hopelijk hebben we jou een heel eind op weg geholpen en kun jij met een goed gevoel beginnen aan je droom. Geloof in jezelf en ga ontdekken wat je leuk vindt en wat lekker loopt. Je zult zien dat het in het begin misschien niet altijd even makkelijk is, maar een goede voorbereiding is het halve werk zeggen ze altijd.
Zet ‘m op en heel veel succes!