Linkbuilding kan een goede strategie zijn om ervoor te zorgen dat je website beter scoort in Google. Het draait allemaal om het krijgen van relevante backlinks die verwijzen naar jouw website. Maar niet iedere link is even veel waard. Wij leggen je in het kort de basis van linkbuilding uit.
Wat is linkbuilding?
Eerst nog even het antwoord op de vraag “Wat is linkbuilding?”. Op jouw website staat (als het goed is) unieke content en die moet gezien worden. Hiervoor is het handig als andere websites doorlinken naar jouw website. Op die manier ontstaat een natuurlijk linkprofiel wat er voor zorgt dat Google jou (uiteindelijk) gaat zien als expert in je vakgebied. Je kan wachten tot andere sites vanzelf naar jouw content gaan verwijzen, maar je kan dat proces ook versnellen door actief links te gaan verzamelen. Dat is linkbuilding.
Wat voor links zijn er?
Er zijn veel verschillende manieren om links te genereren. We hebben een paar veel voorkomende voorbeelden.
Linkruil
Dit is een veel gebruikte tactiek bij linkbuilding; ‘voor wat hoort wat’. Jij krijgt een link op iemands website, in ruil voor een linkje terug. Er bestaat ook zoiets als ABC-linkruil. Dan link jij (website A) naar website B, website B linkt door naar website C en website C linkt terug naar jou.
Links aanbieden
Zie je ergens een blog of artikel over jouw expertise? Laat de schrijver van de tekst weten dat op jouw website aanvullende informatie staat. Misschien wil hij of zij wel doorlinken naar jouw tekst.
Blogreacties
Bij blogs en artikelen heb je meestal de mogelijkheid om een reactie te plaatsen. Als je een blog of artikel tegenkomt over jouw expertise kan je daar ook inhoudelijk op reageren met een linkje.
Fora
Dit werkt een beetje hetzelfde als een blogreactie. Je plaatst berichten op relevante fora met daarin links naar je website.
Gastblogs
Hiermee bedoelen we een blog op de website van een ander. Een blog over jouw vakgebied, met natuurlijk een link naar je website.
Zijn alle links even waardevol?
Het antwoord op die vraag is eigenlijk heel simpel: nee! Er zijn talloze plekken om links te (laten) plaatsen naar jouw website, maar de ene link werkt beter dan de andere. Het algoritme van Google bekijkt voor iedere link de relevantie, de autoriteit van de pagina waar de link op staat, de plek van de link op de pagina en het aantal links dat op de pagina staat. Een linkje op een typische ‘linkjessite’ werkt een stuk minder goed dan een link vanuit bijvoorbeeld een gerelateerde blog op een andere site. Bekijk dus goed waar je je tijd in investeert en ga niet in het wilde weg linkjes verzamelen.