- Administratie en boekhouding
- Financieel
- Fiscaal
- ICT
- 8 handige cloud-applicaties voor zzp’ers
- Handige apps voor ondernemers
- Ben je al in de wolken? Werken in de cloud
- Effectief inzetten van social media
- Google Ads: interessant voor jou?
- Google Analytics
- Nieuwsbrief checklist
- Social media: 8 onmisbare tools
- Je website bouwen door een professional
- Een zakelijke website bouwen: kan ik dat zelf?
- SEO tips & tricks
- Starten
- Juridisch
- Marketing en Acquisitie
- Verzekeringen
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.
Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.
De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.
Nieuwsbrief checklist
Een goede nieuwsbrief heeft een groot bereik en informeert en verleidt jouw klantenbestand. E-mailmarketing is een tool die ook voor jou als zzp’er interessant en efficiënt is. Deze checklist helpt je om optimaal resultaat te boeken met een nieuwsbrief.
De inhoud
Het is de bedoeling dat je met een bepaalde frequentie nieuwsbrieven gaat versturen. Het is ook de bedoeling dat de ontvanger jouw nieuwsbrief direct herkent. De opbouw van de inhoud draagt hier aan bij. Stel daarom voorafgaand aan het versturen van de eerste nieuwsbrief vast wat je in de nieuwbrief wilt vermelden. Denk aan actualiteiten binnen en buiten je bedrijf, dus nieuws dat relevant is voor jouw sector en doelgroep, aanbiedingen en acties, een ervaringsverhaal van jou over een opdracht of een ervaringsverhaal van je opdrachtgever over de samenwerking met jou, het uitlichten van een product of dienst en tips. Genoeg onderwerpen en categorieën om in je nieuwsbrief op te nemen dus. Maar let er wel op dat je elke keer dezelfde categorieën gebruikt en dat je ze in dezelfde volgorde plaatst, waardoor de opbouw behouden blijft.
De titel
Nog voordat de abonnees de inhoud van de nieuwsbrief voor ogen krijgen, zien ze de titel. Als die niet tot de verbeelding spreekt, is de kans groot dat de nieuwsbrief ongeopend verwijderd wordt. Kies het spectaculairste of belangrijkste onderdeel uit je nieuwsbrief en plaats dit in één korte en duidelijke zin in de onderwerpregel. Deze zin moet fungeren als teaser. Zo wek je de interesse van de ontvanger en vergroot je de kans dat je nieuwsbrief ook daadwerkelijk gelezen wordt.
De frequentie
Misschien ben je net gestart en wil je het liefste van de daken schreeuwen wat je allemaal te bieden hebt en wil je hiervoor de nieuwsbrief inzetten. Niet doen! Want je kunt die frequentie niet vasthouden als je straks veel opdrachten hebt. De meeste zzp’ers hoeven hun nieuwsbrief niet wekelijks of tweewekelijks te versturen. Ga namelijk maar eens bij jezelf na. Heb jij een paar keer per maand echt nieuwe ontwikkelingen over je bedrijf te melden? En hoe vaak lanceer je nieuwe acties en aanbiedingen? En ook niet onbelangrijk, hoeveel tijd heb je om steeds weer opnieuw een nieuwe nieuwsbrief op te stellen? Bedenk je dat eens per kwartaal een nieuwsbrief verzenden ook prima is.
Het opstellen van de nieuwsbrief
We raden het je af om zelf handmatig een nieuwsbrief op te stellen en die als pdf-bestand te versturen. Het ziet er onprofessioneel uit én je verlangt van de ontvanger een document te openen. De kans dat hier al afgehaakt wordt is groot. Er zijn verschillende (eenvoudige) programma's om nieuwsbrieven te versturen, zoals MailChimp. Je bepaalt zelf de opzet, verwerkt je huisstijl erin en het ziet er professioneel uit.
Naar wie?
Je wilt natuurlijk je klanten jouw nieuwsbrief sturen. Dat kan, alleen als ze zich ook kunnen afmelden. Die mogelijkheid moet jij ze geven. Alle andere adressen moeten opt-in zijn. Dat betekent dat degene zich moet inschrijven voor jouw nieuwsbrief en dit ook nog moet bevestigen. Als je kiest voor een nieuwsbriefprogramma dan is dit vaak automatisch ingebouwd. Je adressenbestand zal niet vanzelf gaan groeien. De kans dat de lijst slinkt is groter. Na elke verzending van een nieuwsbrief zal een deel van de ontvangers zich afmelden. Neem daarom actie om nieuwe abonnees te werven. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een teaser van je nieuwsbrief te plaatsen op social media.
Tip 1: Meten is weten
Als je kiest voor professionele nieuwsbrief software kun je vaak gebruikmaken van meetinstrumenten. Kijk dus voordat je ergens een abonnement afsluit of het softwarepakket van je keuze deze module biedt. Door inzicht te krijgen in het aantal opens (dus ontvangers die de nieuwsbrief daadwerkelijk hebben geopend) en kliks (aantal keer dat de ontvanger op de link van de nieuwsbrief klikt), krijg je inzicht in de interesse van je ontvangers. Hier kun je de inhoud van je volgende nieuwsbrief op aan passen.
Tip 2: Personaliseer
Je vergroot de kans op lezen door je nieuwsbrief te personaliseren. Dit doe je door de ontvanger persoonlijk aan te spreken door bijvoorbeeld de nieuwsbrief te beginnen met ‘Beste (naam ontvanger)'.
Let op: Je bent wettelijk verplicht in elke nieuwsbrief een afmeldmogelijkheid aan te bieden. Daarnaast is het verboden om iemand een nieuwsbrief te sturen, zonder dat je daarvoor expliciet toestemming hebt gekregen.